Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
elke keer als je een vraag weet te beantwoorden, groeien er zeven nieuwe voor in de plaats
The custom of carrying an effigy called the Beffena on the 'Twelfth Night' in a procession through the streets is probably a relic of one of the 'Mysteries of the middle ages.'"
willy schreef:ik heb een paar kinderboeken uit de oude doos gevonden mooie afbeeldingen voor wie daar gevoelig voor is.
Sinterklaas: illustraties
Wie stout is, de roe!
Gepubliceerd op woensdag 01 december 2004
Het gebeurt echt: ouders dreigen hun kind met de Sint. Of eigenlijk: ze gebruiken Sinterklaas als middel om druk uit te oefenen in de opvoeding. Eindelijk iemand anders die de straf mag uitdelen! Pfff…dat is handig!
Zak vol speentjes
Ze zijn er: moeders die een brief schrijven en in de schoen van het kind leggen. Met klachten over niet-opgeruimde kamers, ongehoorzaamheid, slechte schoolresulaten en te weinig hulpvaardigheid in huis.
Massa’s kinderen worden met behulp van Sint en Piet afgeholpen van onwenselijk gedrag: van duimzuigen tot onzindelijkheid. Wat een kind al niet doet in ruil voor een felbegeerd cadeautje. Sinterklaas neemt elk jaar zakken vol ingeleverde speentjes en vieze lurkdoekjes mee terug naar Spanje, wist u dat?
De roe
In moderne kinderboeken over Sinterklaas, zie je nooit meer een roe of zak. Pieten en Sinten zie je er ook niet meer mee lopen. Nog een roe of zak gezien dit jaar? En terecht: ook het kind is geëmancipeerd in de tweede helft van de vorige eeuw: weg roe! Het kastijden is van andere tijden. Minister Donner heeft niet voor niets deze week aangekondigd het gebruik van de roe strafbaar te stellen.
Sinterklaas als pedagoog
En toch worden sommige kinderen opgevoed met de dreiging van Sinterklaas (en zijn Kapoentjes natuurlijk). Zeg nou niet: ‘dat heb ik nooit gedaan’. Want voordat je het weet flap je het eruit: “Pas op hoor, Sinterklaas hoort je heus wel!” Of: “Denk je nou echt dat Sint het leuk vindt als jij zo doet?” Je hoort het nogal es om je heen, dezer dagen.
Ontelbare kinderen plassen weer in hun bed deze tijd van het jaar. Als ouders het zelf niet doen, ondergaan kinderen namelijk de dreiging wel van iemand anders. Vooral winkeliers vinden het fijn om kinderen te corrigeren met behulp van Sint. Voor veel kinderen loopt de spanning hoog op als Sint weer in het land is.
Liever lekkers
Niet meer doen. Niet kastijden, niet dreigen. Het is niet nodig. U kunt het toch wel alleen af? En als je Sint dan toch nodig hebt als opvoedmiddel, gebruik hem dan niet als boeman, maar als weldoener. Niet als straffer, maar als beloner. Beperk je tot het lekkers. Belonen werkt namelijk altijd beter dan straffen.
Justine Pardoen
Isthar schreef:Mogelijk komt zijn figuur van de begeleider van Wodan namelijk de god Oel die de zaden strooit en de zak vasthoudt waar de maan in gaat slapen volgens de Germaanse mythologie.
Het is wel allemaal overgenomen als lesmateriaal op de Vrije School en Universiteit van Leuven (zie vorige berichten). Het moet dus ergens vandaan komen.
Als ik naar andere landen kijk naar Krampus en Ruprecht en Schmutzli (Zwitserland) gaat het allemaal om een donker, duister, soms duivelachtig figuur.
Zou er een exact jaartal zijn waarin hij is veranderd hier in een moorse slaaf in spaans kostuum? Zou daar iets van zijn terug te vinden?
willy schreef:Els, als gij toch Duits kan lezen is hier een Duits Lexicon, voor mij te moeilijk. Waarschijnlijk staat daar heel wat in.
Xapphire schreef:Ik ben jarig op 6 december!:sint: De dag van de goede man, van alle goede mannen .
Ik word dan welgeteld 17 jaartjes.
PS: Vandaag 3 dec. is het ook nog eens mijn naamfeest.
De Heilige Franciscus XAV(I)ERius. Patroonheilige van de missionarissen. ()
Ik heb zijn naam eens gegoogled.
Groetjes Xapphire.
Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast