Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
[img]http://www.blabla.nl/plaatje.jpg[/img]
In Goethes Faust wordt een Vrouw Baubo opgevoerd als aanvoerster van het dodenleger. Tijdens de Walpurgisnacht rijdt zij op een zwanger varken. In deze late literatuur wordt ze dus eveneens geïdentificeerd met Hekate, die ook wordt genoemd als leidster van de 'Wilde Jacht'. Hij signaleerde misschien een overeenkomst met Germaanse aanvoersters als Perchta of Holda.
Maar is die Frigg op de bezem echt een 12e eeuwse afbeelding? De wapperende mantel is namelijk wel heel mooi gedaan!
lea schreef:Ik denk niet alleen omdat ze op een varken rijdt dat de vrouw op het schilderij van Cranach Perchta is, dit is ook omdat ze een spinrokken vastheeft en meerijdt in de Wilde Jacht/Horde.
Diana werd door het volk tot in de middeleeuwen vereerd, tegen de orders van de kerk. Dit is ondermeer bekend via de vele verbodsbepalingen door de christelijke kerk tegen haar verering. Martinus van Braga bekritiseerde in de zesde eeuw mensen die in de bossen diana's aanroepen. Een verslag van Gregorius van Tours vermeldde een monnik die een beeld van Diana bij Trier neerhaalde. Caesarius en anderen verboden op de kalenden van januari een gedekte tafel klaar te zetten.
[...] Bepaalde gebruiken rond haar verering zijn ook in verband te brengen met hekserij. Net als heksen trok Diana op haar nachtelijke vluchten door de lucht, hierbij vergezeld door vrouwen die haar vereerden. Het verhaal over de rit van de heidense godin deed al als mythe de ronde in de 9e eeuw, o.a. in de wetgeving van Karel de Kale. In een bisschoppelijke canon van 906 werd magie en de rit met Diana verboden; vrouwen die magie bedreven, moesten uit de parochie worden gestoten. Hierin werd beschreven hoe de vrouwen in het gevolg van Diana worden meegesleept in een vernietigend geloof, voor werkelijkheid aannemend wat zich slechts in de geest afspeelt. Uit de woorden waarmee de tekst is opgesteld blijkt dat het om een wijd verbreid geloof ging. In de elfde eeuw werd de aanvoerster van deze heidenen ook wel Holda of Herodias genoemd.
Ik ben trouwens een scriptie aan het schrijven over een prent van Albrecht Dürer waar een vrouw opstaat die naar mijn idee wel eens Perchta zou kunnen voorstellen. Normaalgesproken wordt ervan uit gegaan dat het om een heks gaat, maar sommige details blijken dan toch behoorlijk vreemd en ik denk daarom dat deze identificatie nogal kort door de bocht is. Het probleem is alleen dat Perchta, en dat is nu denk ik wel duidelijk, zo goed als nooit afgebeeld is. Tenminste, de afbeeldingen liggen niet voor het oprapen!
Het probleem is alleen dat Perchta, en dat is nu denk ik wel duidelijk, zo goed als nooit afgebeeld is.
"willy schreef:. Als laatste wil ik er toch nog aan toevoegen dat Lea wel oud en slim genoeg zal zijn om zichzelf te verdedigen indien ik in mijn tekst aan haar iets misplaatst zou hebben gezet.
Willy schreef:Is het niet vreemd dat wanneer men het bij Perchta, Holda, Athene, Minerva, Ariadne en zovele andere welke met weven of spin-rokken te maken hebben men nooit wijst op diegene welke daar het eerst mede afgebeeld werd, namelijk de Egyptische godin Neith. Als men even mijn stukje over Neith zo lezen dan zo men ook begrijpen dat al deze godinnen geen tapijtjes aan het weven zijn maar voor heel wat serieusere zaken staan.
lea schreef:Willy, ik heb jouw stukje over Neith net gelezen en ik begreep eruit dat de associatie van Neith met het weven een hypothese is. Ze werd dus ook niet met een spinrokken in haar hand afgebeeld; ik geloof dat het spinrokken in het oude Egypte in die vorm zelfs nog niet bestond.
Bij de primitiefste manier van spinnen trekt men uit een pluk vezels, bijv. gewassen schapewol, een kleine hoeveelheid. Van die vezelbundel wordt een streng gevormd, terwijl er ondertussen aan de streng wordt getrokken, zonder de verbinding tussen pluk en streng te verbreken. Het parallel leggen van de vezels, het rekken en draaien gaat met deze methode natuurlijk vrij onnauwkeurig, zodat er een vrij ruw, ongelijkmatig garen ontstaat.
In primitieve gemeenschappen wordt nog steeds gesponnen met een vrijhangende spil (stok met weerhaak, waaraan de pluk wordt bevestigd), die onderaan is verzwaard met een steen.
Een spinrokken of konkel (stok met daarop een pluk vezelfs) wordt onder de arm of in de ceintuur geklemd. Aan de spiltop is de vezelstreng met een speciale knoop bevestigd. Met de ene hand worden nu de vezels van het spinrokken getrokken, en met de andere hand brengt de spinster de spil aan het draaien. Het spilsteentje fungeert hierbij als vliegwiel.
Ook toen met het handspinnewiel ter beschikking had (in Azië reeds 1000 v.o.j.) gebruikte men deze methode nog om kettinggaren voor het weven te vervaardigen, omdat dit garen erg sterk was.
Fragments of flax in stages from seeds and straw to fabrics have been found in the remains of Swiss lake dwellings dating from 8000 BCE. Very fine fabrics with threadcounts nearing 500 wpi made from linen (or shenu in Egyptian) have been discovered in Egyptian tombs dating back to the 7th century BCE, and tomb paintings dating back to 1900 BCE depict people separating, preparing, and spinning flax fibers.
I = N28 in Lin. B. In Linear, distaff image. He-lakate = distaff = the device that is used in spinning of wool, cotton. One of its different types has three or four crotches on the top. The same image represents the legume chickpea. In Greek, it is I-alion.
Willy schreef:Els, ik hoop dat het al wat beter gaat. Ik kan u afbeelding van Aphrodite niet openen.
Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten