Hoi,
Ik geloof niet dat je veel vergelijkbaarheden bij de Kelten zult vinden wat Pandora betreft. Ik denk namelijk ook dat het om Pandora voorla om het feit van de eerste vrouw gaat en, wat nog belangrijker is, de veroorzaakster van alle ellende, net als haar collega Eva. Het Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten waren en zijn toch vrij patriarchaal, is het niet? Vandaar dat de vrouw misschien alle schuld krijgt. Misschien waren de Noord-Europese volkeren als de Kelten wel minder misogyn ingesteld? Vandaar dat je geen vergelijkbare eerste-vrouw-heeft-schuld-aan-alles-mythe aantreft.
Persoonlijk heb ik opgegeven om de Keltische en de Griekse mythologie te vergelijken, dat botst gewoon te veel! Ik kom aan de Keltische sowieso niet goed aan uit

, en mijn pogingen klassieke en Keltische goden aan elkaar gelijk te stellen lukt haast ook niet, slechts met Gallo-Romaanse goden.
Met de Germaanse/Noorse mythologie lukt het dan wel weer. Hier was de First Lady Ebla, die net als haar man Ask door Wodan/Odin en zijn broers uit een es en een iep werd geschapen. Dat Ebla verantwoordelijk zou zijn voor de ellende in de wereld, wordt nergens verteld. Let wel op de alliteratie tussen de Hebreeuwse en Germaanse namen: Adam en Eva, Ask en Ebla
Hopelijk ben je er wat mee