|  | 
|  Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | 	 forum home || | 
 Ik wou trouwens nog iets zeggen over het teken uit het Myceense lineair-b schrift dat een spinrokken voorstelt, nl. dat het dateert van ca. 1400 jaar v.o.j.
Ik wou trouwens nog iets zeggen over het teken uit het Myceense lineair-b schrift dat een spinrokken voorstelt, nl. dat het dateert van ca. 1400 jaar v.o.j. 

 
 

willy schreef:Ook die afbeelding van Aphrodite in uw 300 godinnen geeft geen problemen en die op de site krijg ik niet open. Ook hiervoor heb ik geen uitleg. Zo ik nog boos zijn?
Toen u bewees dat ik verkeerd was heb ik toch Mea Culpa gezegd en mij driemaal op de borst geklopt. Toen met dat geval van die Larousse hebt u toch ook toegeven dat u verkeerd waard. Waren wij toen boos? Ik geloof het niet.
De beste koks zijn voor zover ik weet mannen, zijn zij daardoor minderwaardig omdat eten maken als een vrouwelijke bezigheid gezien wordt.
 
 
 


 
 

 
 
 Groetjes van Isthar*
 Groetjes van Isthar*Het achterstevoren rijden is nooit een verwijzing naar deze "wereld op zijn kop", wel wordt het in de kunst gebruikt voor bespotting.
 
 ). Het voorwerp waarop zij wilden vliegen moesten ze inzalven met een speciaal brouwsel waarvoor zij de ledematen van dode ongedoopte kinderen moesten gebruiken; uit de pot steken dus inderdaad stukjes kind! Let overigens ook op de pot die op de grond staat: hierop staat iets geschreven in een pseudo-Hebreeuws schrift..... Joden werden in die tijd veelvuldig in verband gebracht met hekserij. In de tijd van Dürer waren overigens ook al eens de Joden uit Neurenberg verdreven. Trieste geschiedenis....  Oh ja, ook de afbeelding van Frigg op een bezem van Els laat zien dat het bezemrijden al een lange geschiedenis heeft. Het rijden op een spinrokken komt overigens niet voor en wordt ook niet genoemd in de Hexenhammer. Spinrokkens komen hoe dan ook opvallend weinig voor op afbeeldingen van heksen, er zijn in totaal maar 3 voorbeelden te noemen: een tekening van Albrecht Altdorfer die duidelijk beïnvloed is door de prent van Dürer; een prent van Meester Franck waar het spinrokken gewoon op de grond ligt; en een illusratie bij een later heksentraktaat waarvan ik nu even niet op de naam kan komen, waar het spinrokken heel moeilijk zichtbaar op de grond ligt. Behalve dan dat het spinrokken een vrouwenattribuut is en een symbool van vrouwenmacht is er geen duidelijke link tussen het spinrokken en hekserij. Behalve dan Perchta en de verhalen die rond haar persoontje zijn ontstaan. Vandaar ook mijn idee dat de vrouw bij Dürer wel eens direct naar Perchta zou kunnen verwijzen, aangezien het spinrokken niet bepaald het meest uitgelezen attribuut was om een heks in de hand te drukken. Een gaffel zou bij voorbeeld veel duidelijker verwijzen naar een heks!
). Het voorwerp waarop zij wilden vliegen moesten ze inzalven met een speciaal brouwsel waarvoor zij de ledematen van dode ongedoopte kinderen moesten gebruiken; uit de pot steken dus inderdaad stukjes kind! Let overigens ook op de pot die op de grond staat: hierop staat iets geschreven in een pseudo-Hebreeuws schrift..... Joden werden in die tijd veelvuldig in verband gebracht met hekserij. In de tijd van Dürer waren overigens ook al eens de Joden uit Neurenberg verdreven. Trieste geschiedenis....  Oh ja, ook de afbeelding van Frigg op een bezem van Els laat zien dat het bezemrijden al een lange geschiedenis heeft. Het rijden op een spinrokken komt overigens niet voor en wordt ook niet genoemd in de Hexenhammer. Spinrokkens komen hoe dan ook opvallend weinig voor op afbeeldingen van heksen, er zijn in totaal maar 3 voorbeelden te noemen: een tekening van Albrecht Altdorfer die duidelijk beïnvloed is door de prent van Dürer; een prent van Meester Franck waar het spinrokken gewoon op de grond ligt; en een illusratie bij een later heksentraktaat waarvan ik nu even niet op de naam kan komen, waar het spinrokken heel moeilijk zichtbaar op de grond ligt. Behalve dan dat het spinrokken een vrouwenattribuut is en een symbool van vrouwenmacht is er geen duidelijke link tussen het spinrokken en hekserij. Behalve dan Perchta en de verhalen die rond haar persoontje zijn ontstaan. Vandaar ook mijn idee dat de vrouw bij Dürer wel eens direct naar Perchta zou kunnen verwijzen, aangezien het spinrokken niet bepaald het meest uitgelezen attribuut was om een heks in de hand te drukken. Een gaffel zou bij voorbeeld veel duidelijker verwijzen naar een heks!
 !!! Maar ik kende deze afbeelding nog niet, bedankt!!!
 !!! Maar ik kende deze afbeelding nog niet, bedankt!!! 
 
 Ik ken geen Duits en ook geen Engels (sorry)
Ik ken geen Duits en ook geen Engels (sorry) 

 

 
 
 Niet goed of te groot, weg ermee.
   Niet goed of te groot, weg ermee. 
 
lea schreef:Eigenlijk ben ik vooral op zoek naar afbeeldingen van Holda's of Perchta's "donkere kant". Of van Perchta met een spinrokken in de hand (het liefste rijdend op een dier...). Ik denk dus zelf dat één van de figuren op een Melancholie schilderij van Lucas Cranach Perchta is. Dit omdat ze meerijdt in de "Wilde Jacht", een oude vrouw is, een spinrokken vastheeft en rijdt op een varken, in de literatuur vaak genoemd als haar rijdie
 
 
Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten