Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
els schreef:En wat bedoel je precies met 'empowerment'? Voor mijn gevoel kun je alle kanten uit met zo'n term. Wordt er iets specifieks mee bedoeld, of kan het letterlijk elke eigen invulling zijn die vrouwen eraan geven?
els schreef:Haha, nou, er schiet me wel iets te binnen dat Wolter misschien ook al aanstipte. Aan de ene kant hoor ik vaak dat Berbervrouwen hele sterke vrouwen zijn
else schreef: de andere kant hoor ik juist dat veel Berbervrouwen hun huizen niet mogen verlaten zonder man, en dat ze geen (mannelijk) bezoek mogen ontvangen als er geen tot de familie behorende mannen in huis zijn.
Ik ken zowel Amazigh als Nederlandse vrouwen, maar Amazigh vrouwen zijn heel erg sterk en komen snel in op stand tegen je.
Mijn broer is twee jaar geleden getrouwd, nu ben ik er achtergekomen dat hij heel erg bang is van zijn vrouw.
Dezelfde Arabieren zeggen ook tegen ons: “jullie Berber mannen denken dat jullie sterk zijn, maar jullie vrouwen zijn de baas op jullie. Ga eens je vrouw en dochter opvoeden als jullie sterk zijn”.
Sinds deze vrouwen daar de baas zijn, is bijna iedereen vertrokken. Wat ik daar heb meegemaakt, zal ik nooit vergeten. Ik heb er écht nachtmerries aan overgehouden.
De bezoekers zijn allemaal verjaagd door die feministen die denken dat ze afstammelingen zijn van Amazone women.
De Amazone vrouwen in Amazigh.nl hebben me daar tientallen keren uitgescholden en verbannen. Gewoon omdat ik tegen iedere voor van agressie ben en niet tegen Aboe Talib.
Amazone vrouwen vonden dat ik een lafaard ben. Mijn teksten hebben ze ook aangepast en schreven ze hun eigen teksten onder mijn naam zoals “Mensen neem me niet serieus, want ik ben een waarloze vuile homo en ik stel niets voor”. Kan het nog erger. ?
els schreef:Haha, nou, er schiet me wel iets te binnen dat Wolter misschien ook al aanstipte. Aan de ene kant hoor ik vaak dat Berbervrouwen hele sterke vrouwen zijn die zich niet laten onderdrukken, aan de andere kant hoor ik juist dat veel Berbervrouwen hun huizen niet mogen verlaten zonder man, en dat ze geen (mannelijk) bezoek mogen ontvangen als er geen tot de familie behorende mannen in huis zijn. Wat ik waarnam toen de eerste stromen moslimvrouwen hier binnenkwamen tijdens gezinsherenigingen waren totaal ingepakte vrouwen die als ze op straat waren inderdaad altijd waren vergezeld door hun man, waar ze een meter achteraan moesten schuifelen, zonder dat ze om zich heen mochten kijken.
Dan vraag ik me af; wat wordt er bedoeld met sterke Berbervrouwen? Want deze dingen komen op mij over als totale onderdrukking en totale onderwerping.
Ik vraag me ook af hoe Wolter deze dingen in verband wil brengen met het onduidelijke begrip 'empowerment'.
Wolter schreef:Waar je het hebt over onderdrukking of totale onderwerping veronderstel je dat de situatie voor de betrokken vrouwen onwenselijk is.
wolter schreef:@BDA Ik heb niet het idee dat álle Berbervrouwen onderdrukt zijn hoor... Kun jij (als Berber) aangeven welke groep vrouwen in Noord-Afrika in aanmerking zou kunnen komen voor empowerment? En waarom dan? En hoe groot is die groep dan? Op welke manier wordt daaraan mogelijk al gewerkt?
Misschien moet ik mij beperken tot Berbervrouwen in Marokko
Groeten, Wolter
Bezet door Arabieren schreef:Berber meiden zijn gewoon net als Nederlandse meiden: iedere vrouw is anders.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten