Ha, bedankt voor het speurwerk, Endymion. Nu je het zegt herinner ik me dit ooit gelezen te hebben.
Over Ashera had ik dit nog op mijn eigen site gezet:
Als haar metgezel wordt in Kanaän de stiergod El genoemd. Ze is een van de twee vrouwen uit een Oegaritische mythe van de -14e eeuw, die trouwen met de stiergod El. El slaat hen vanuit de verte gade als zij op een dag met haar begeleidster haar kleren wast in de zee, en vraagt hen of ze zijn dochters of zijn vrouw willen worden. Zij worden zijn vrouw. Na het heilig huwelijk tussen El de 'Stier' en Asjera als de 'heilige koe' baart zij zeventig kinderen, allen goden, waaronder de hemelse tweeling Sjaher (ook Sjar of Shachar), de ochtendster, en Sjalem of Shalim ('Vrede' of 'zonsondergang', de avondster). Zij bouwen een heiligdom in de woestein, waar ze gedurende acht jaar wonen. Asjera werd ook zelf geassocieerd met de planeet Venus. De vrouwen worden niet met name genoemd, maar uit de mythe waarin voor Baäl een huis wordt gebouwd wordt Asjera genoemd als moeder van zeventig kinderen.
Alles moet trouwens gereviseerd worden, als het kan met betere bronvermelding, maar ik moet eerst de technische structuur veranderen, want dit is niet erg werkzaam meer.
Hier staat ook dat Asjera wordt genoemd als 'heilige koe'. Ik zou nu zeggen dat hier toch een link is met de Egyptische Hathor, hoewel die link duidelijker is met Astarte, omdat Astarte met hetzelfde kapsel wordt afgebeeld als Hathor.
Er wordt ook nog gesproken van een briefwisseling tussen het Egyptische Amarna en Oegarit (Kanaänieten staat er, nou ja, bijbelse invloeden kennelijk), waarin Astarte en Ashera vaak worden verwisseld.
Over Astarte had ik dit genoteerd:
Astarte komt voor in de mythische teksten op kleitabletten uit het Syrische Ras Sjamra (Oegarit). In de Oegaritische mythologie speelde ze een kleine rol, als helpster van Anat en Baäl in de strijd tegen Mot en Yammoe.
Ik zie trouwens ook nog een link tussen Ashera en Hera, ook wat de naam betreft. Dat zou dus zeggen dat Hera en Aphrodite op dezelfde godin zijn terug te voeren. Wat Aphrodite betreft is dit bewezen aan de hand van een tweetalig tablet uit Cyprus. De f-klank ontstond doordat de Grieken dat thrt niet konden uitspreken. Misschien heeft dit ook iets te maken met die identificatie of verwarring tussen Ashera en Astarte.
Jammer eigenlijk dat hier zo weinig belangstelling voor is. Ik kan er alleen maar over speculeren, ik ben geen historicus of taalkundige. Maar de overeenkomsten spreken volgens mij voor zich, al weet ik niet welke conclusie ik eruit moet trekken.
Op mijn site staan voor Astarte en Ashera verschillende titels en functies, en dat ze in verschillende plaatsen worden vereerd. Ze komen dus heel verschillend over. Maar ik zou misschien toch eens achter alle bronnen aan moeten gaan, want misschien zijn die verschillen ook wel constructies achteraf, door mythologen die de verschillen wilden benadrukken. Zoiets gebeurde ook met Freija en Frigg, waarvan de mythologen benadrukken dat het twee hele verschillende godinnen zijn, terwijl volgens mij de overeenkomsten er vanaf druipen.