Inderdaad, je komt heel wat drempels tegen bij het uitzoeken. Behalve verschillende transcripties en verouderde, verkeerde lezingen waar je nooit meer vanaf komt zijn er in verschillende talen allemaal verschillende schrijfwijzes gebruikt. Dan nog de uitspraak, die ook niet altijd overeenkomt met de schrijfwijze, wat ook verwarrend kan zijn.
Zo komt de naam Ahhoteps in Clayton’s index helemaal niet voor. Uit de rest van je verhaal maak ik op dat het in dat geval om Aähotep (volgens Clayton) gaat.
Wat mij betreft gaat het om dezelfde Ahhotep, maar sinds de artikelen van Janosi waar ik hierboven naar verwees ben ik alweer helemaal van mijn apropos.
Deze Ahhotep, die in elk geval de moeder van Ahmose is, en waarschijnlijk ook van Ahmose Nefertari, wordt normaliter aangeduid als Ahhotep I. Het duidelijkste voorbeeld: kijk maar bij wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ahhotep_IDus dochter van Tetisheri, moeder van Ahmose, echtgenoot/evt. broer was Tao II en blablabla.
Dan is er noodzakelijkerwijs een Ahhotep II die later komt, daar voorziet wiki ook in:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ahhotep_IIOmscrhijving: dochter van Ahmose en Ahmose Nefertari, 'waarschijnlijk' echtgenote van of Kamose (broer van Ahmose) of van Amenhotep I (zoon van Ahmose en Ahmose Nefertari).
(PS hiermee heb je dus nog niet de echtgenote van Amenhotep I, het is alleen maar een hele vage mogelijkheid. Maar ook is het nog niet zeker of ze wel is wat hier staat, want iedereen spreekt elkaar tegen. )
Eerst even door over Ahhotep. De genoemde Peter Janosi, van die artikelen dus, noemt de moeder van Ahmose Ahhotep II, en heeft dus als Ahhotep I een oudere Ahhotep op het oog.
De belangrijkste door hem genoemde feiten op een rijtje:
1) Er is een stele in Karnak van Ahmose, waarop hij zijn wapenfeiten opsomt, en waarin hij ook zijn moeder Ahhotep prijst voor wat militaire leidinggevende kwaliteiten lijken te zijn. Er is ondermeer te lezen dat ze de rebellen verdreef en de deserteurs verzamelde, en Boven-Egypte, het zuiden dus, pacificeerde.
2) Dan is er een grafkist van Ahhotep, gevonden in 1859 door het team van Mariette, bij Qurna of Dra abu el-Naga, bij Thebe. Deze Ahhotep wordt in het algemeen Ahhotep I genoemd, Janosi noemt haar Ahhotep II.
Mariette zelf was niet aanwezig, dus het opgravingsteam gooide de omwinselen van de mummie weg, haalde de versieringen eruit, gooide de mummie weg, en stuurde de grafgiften naar Cairo om ze te laten omsmelten tot goudstaaf. Mariette kwam net op tijd aan om het allerergste te voorkomen, zodat de grafgiften nu toch in het museum van Cairo liggen, de mummie daar ergens werd opgeslagen op een zolder (werd later 'teruggevonden'), en de kist ook nog bewaard is. Maar een zootje was het dus wel.
Lees ik in een boek: de grafkist van Ahhotep werd ongeschonden en ongeplunderd teruggevonden, maar de opgravers maakten er een zootje van. Schrijft deze Janosi: aangezien in ca de 21 dynastie de koninklijke mummies massaal zijn geplunderd, werden ze door de farao's van die tijd verzameld en op andere plaatsen verborgen. Hierbij zijn ook wat dingen door elkaar geraakt, wat je moet weten.
Implicatie: de grafgiften, waaronder dus de wapens en de vliegen, waren niet van deze Ahhotep, maar van Ahmose en Kamose, en waren maar per ongeluk in haar kist gelegd door mensen uit een latere tijd, die de graven voor verdere plunderingen wilde behoeden. Toevallig heette zij ook Ahhotep, maar het was niet de moeder van Ahmose en Kamose, dat dacht men maar omdat de wapens en onderscheidingen van Ahmose en Kamose in de kist waren gevonden van iemand die toevallig ook Ahhotep heette. Bovendien werd ook op die plaats twee jaar eerder de kist van Kamose gevonden.
Volgens haar titels was ze de belangrijkste vrouw van een koning, maar het is niet duidelijk welke koning van de late 17e dynastie, aldus Janosi.
3) Een andere grafkist van een Ahhotep, volgens Janosi Ahhotep I, werd gevonden in de cachette van Deir al-Bahari. Op deze kist stond ondermeer een titel van Ahhotep: 'moeder van de koning'. Deze titel stond niet op de kist van de Ahhotep van Dra abu el-Naga. Dus... zij zou de echte moeder van Ahmose zijn. Dat er wapens en een militaire onderscheiding in de kist van de andere Ahhotep zijn gevonden was puur toeval, en had niets te maken met de stele van Karnak waarin wordt opgesomd wat Ahhotep heeft gedaan voor de veiligheid van Egypte.
En dan nog iets over de strategie van demotiverend schrijven. Wat de stele van Ahmose betreft, waar Ahhoteb wordt geprezen voor haar dapperheid, daarover schrijft Janosi: we moeten haar betekenis ook weer niet overschatten. Uh... overschatten... ik overschat niks, ik zoek alleen informatie voor een stukje. Hij gaat verder: dat zij van belang is geweest voor het handhaven van de orde en de eenheid in een periode van oorlog en rebellie wil niet zeggen dat ze even machtig was als een farao. Uh... niemand zegt dat ze even machtig was als een farao.
Dit is nou eens een uitstekend voorbeeld van hoe mannen vrouwen proberen te kleineren. Hier heb je iemand die kennelijk ergens voor van belang was, maar zonder dat iemand erom vraagt betoogt deze man dat we niet moeten denken dat ze zo groot was als een farao. Altijd zoeken deze mensen naar een reden om iets negatiefs te kunnen zeggen over vrouwen. Als ze iets vinden dat in hun ogen positief is, moet er een draai aan worden gegeven om toch te kunnen zeggen dat ze niet belangrijk was.
Al met al snap ik nog steeds niet waarom hij de andere Ahhotep nu voor de moeder van Ahmose heeft geplaatst, want ik zie niet waar hij uit opmaakte dat de een ouder was dan de ander. Bovendien geeft hij nu twee belangrijke koninginnen met de naam Ahhotep, maar hij betoogt dat geen van beide belangrijk genoeg is om over te schrijven, want we weten helaas nog niets met zekerheid.
Volgens mij schrijft hij deels onzin, maar toch was ik gisteren flink gedemotiveerd, want ik weet niet wat ik hiermee moet. Ik wil juist mensen wel motiveren om in de geschiedenis van vrouwen geïnteresseerd te raken, dus mijn stijl zal niet die van Janosi zijn.
Maar ik zit wel met die twee kisten... wat moet ik nu denken van die titel 'moeder van de koning', die in de kist van Dra abu el-Naga ontbreekt, maar wel in de kist van Deir al Bahari te vinden is? Pffffffff....... nog maar even kijken of ik hierover iets kan vinden, en anders schrijf ik maar gewoon wat iedereen schrijft. Als het nodig is, zal ik het later wel corrigeren.
Kun je het nog volgen. Stamboompje tekenen wordt zo wel een hele klus
Haha, ik heb het inderdaad geprobeerd. Vooral als je dan nog eens verschillende informatie vind raak je helemaal van de kook. Mijn streven is in elk geval om de 18e dynastie uit mijn hoofd te leren, dus bedankt voor de aanvullingen.
Ik heb toch wel een leuke stamboom gevonden. Het zal wel niet helemaal kloppen, maar wel voor het grootste deel, en het helpt toch wel om wat inzicht te krijgen. Dit is alleen de 18e dynastie, met een inloopje uit de 17e;
http://www.homestead.com/wysinger/seqenenra.html