![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
casapapusilor schreef:Op zich zelf is het al een onbeantwoorde vraag of vrouwen ooit de macht in handen hebben gehad. Maar veel onderzoekers gaan er van uit dat er ooit een voornamelijk matriarchaal ingestelde periode is geweest. Van sommige culturen weten we dat ook vrijwel zeker.
Dat klop. De grootste anno 2007 zijn de Minangkabau in Indonesie. Maar ook de Bedoeien (mannen gesluierd!) en de Berbers hebben matriarchale trekken. De Mosuo in China, de Khasi in India, de Juchatan in Zuid Mexico. Op Polynesische eilanden, een paar culturen. Je mag alleen matriarchaat niet als tegenhanger van patriarchaat nemen van veel onderzoekers.
Getalsmatig zijn er in veel landen meer vrouwen als mannen, dus als ze de koppen bij elkaar zouden steken............... Bovendien hebben vrouwen een prachtig wapen, als mannen niet doen wat ze zeggen: geen seks en geen nageslacht! Als ik het wel heb is er een verhaal bij de Grieken of Romeinen waarin vrouwen op die manier een einde aan een oorlog gemaakt zouden hebben.
Bij fatsoenlijke kerels lukt dit, maar ik vrees dat er hele drommen zijn die dan NEMEN wat ze nodig hebben.
Mijn vraag is dan ook:
Wanneer en waardoor of waarom hebben vrouwen de macht verloren of uit handen gegeven?
Watr mij er nog van bijstaat: zolang voldoende voedsel in de natuurlijke habitat in de vorm van landbouw of rapen en verzamelen gevonden kan worden, lukt het soms. Maar vaak lukt dat niet en dan moet er op uit getrokken worden om voedsel te verkrijgen: te paard, te voet, dieren jagen en slachten. En daar zijn mannen beter in. En met dit voedsel in de hand heb je macht.
Een andere stoom schrijvers zegt: wij vinden het vanzelfsprekend dat kinderen een gevolg zijn van de geslachtsdaad (brr wat een woord). Dat was niet altijd zo. Pas toen mannen in de gaten kregen dat zij nodig waren opdat vrouwen kinderen konden krijgen, hadden ze door dat ze een machtsmiddel in handen (haha) hadden. M.a.w. de rollen bijna omgedraaid: als jij een kind wil, doe je wat ik zeg.
Bovendien hebben vrouwen een prachtig wapen, als mannen niet doen wat ze zeggen: geen seks en geen nageslacht!
Mijn vraag is dan ook:
Wanneer en waardoor of waarom hebben vrouwen de macht verloren of uit handen gegeven?
Volgens mij zijn er altijd vrouwen geweest die hun kop boven het maaiveld uitstaken, soms werd die dan maar gelijk afgehakt. In andere gevallen was er in hun eigen tijd wel grote waardering vor hen, maar werden ze later 'kunstmatig' wegeschreven.
Een lekker negatief voorbeeld is onze eigen ( nou ja, van Roemenie) Mevrouw Caucescu die achter de schermen de meest draconische maatregelen nam.
Er schijnen ook nogal wat uitvindingen op naam van vrouwen of echtparen te staan.
Er zijn bijvoorbeeld heel wat godsdienstige werken geschreven door vrouwen, maar veel van wat ze schreven wordt tegenwoordig met een meewaardige blik bekeken, alsof ze allemaal een soort godsdienstwaanzin hadden.
Hildegard heeft ook een belangrijk natuurwetenschappelijke verhandeling geschreven. Het eerste deel, het Liber simplicis medicinae of Liber subtilitatum diversarum naturarum creaturarum, wordt achteraf bekend onder de naam ‘Physica’. Daarin worden 513 planten, dieren, elementen, metalen en stenen beschreven met vermelding van hun geneeskrachtige werking. Hildegard gebruikt de Duitse benamingen, wat wijst op een nauwe band met de plaatselijke volksgeneeskunde. Ze beschrijft als eerste de kruiden die ten noorden van de Alpen voorkomen. De nomenclatuur die ze hierbij ontwikkelt, wordt in Duitsland nog steeds gebruikt. Het tweede deel, het Liber compositae medicinae, of Causae et curae behandelt de gezonde en de zieke mens. Hildegard leunt hier sterk aan bij de traditie van Hippocrates en Galenus. Hildegard benadrukt hygiëne, een juiste voeding, voldoende rust en voldoende beweging. Ze is één van de eersten die aanraadt drinkwater vooraf te koken. In de omgeving van het klooster is Hildegard bekend en geliefd als genezeres.
Veel minder bekend is dat Dracula mede gebaseerd is op de figuur van een vrouw, als ik het goed heb een Oostenrijkse koningin of zo, die de gewoonte had het bloed van jonge maagden te drinken en erin te baden om op die manier eeuwig jong te blijven.
casapapusilor schreef:Getalsmatig zijn er in veel landen meer vrouwen als mannen, dus als ze de koppen bij elkaar zouden steken............... Bovendien hebben vrouwen een prachtig wapen, als mannen niet doen wat ze zeggen: geen seks en geen nageslacht!
Balance schreef:Bij fatsoenlijke kerels lukt dit, maar ik vrees dat er hele drommen zijn die dan NEMEN wat ze nodig hebben.
Balance schreef:
Mijn vraag is dan ook:
Watr mij er nog van bijstaat: zolang voldoende voedsel in de natuurlijke habitat in de vorm van landbouw of rapen en verzamelen gevonden kan worden, lukt het soms.
casapapusilor schreef:Ik schijn er een handje van te hebben om vragen te stellen die anderen niet stellen (of waar ze liever niet over na denken. Dat was als kind al zo. Ik was dat meisje dat altijd 'niet ter zake doende'vragen stelde tijdens de godsdienstles.
Roelie
casapapusilor schreef:iemand zou eigenlijk eens een lijst moeten maken van al die vrouwen die hun koppie boven het maaiveld uitgestoken hebben. Als het boek dik genoeg is kunnen we er de mannen mee om de oren slaan die beweren dat vrouwen maar weinig tot stand gebracht hebben.
Roelie
els schreef:Met vrouwen is het net tegengesteld, het lijkt juist wel of niemand vrouwen op een voetstuk durft te plaatsen. Er wordt altijd wat van hun prestaties afgehaald, tot ze eindelijk 'wel goed maar toch echt niet bijzonder' zijn.
els schreef:Het gevolg hiervan was dat veel vrouwen toch nog liever ervoor kozen om seksueel te worden uitgebuit dan een huwelijk aan te gaan, want een patriarchaal huwelijk betekende het einde van de vrijheid, en het einde van alle mogelijkheden om je geestelijk te ontwikkelen.
(misschien even uitleg nodig: bij een dans programma stemden de kijkers een werkelijk heel goed dansende, leuke, spontane, wervelende vrouw eruit, en stuntel Bart Chabot, die vieren en vijfen van de jury kreeg, bleef erin. Sullige mannen oppoetsen is nog steeds de grote hartewens van veel vrouwen vrees ik).
Mannen weten allang dat ze op dit moment underperformers zijn vergeleken met vrouwen. Maar ja, hun salaris blijft toch beter groeien, en hun ongemakken worden nog steeds door de politiek opgelost, dus wat zou het zwaaien met bewijzen uit het verleden nog helpen. 'Tuurlijk, tuurlijk', zullen mannen zeggen. 'Dat wisten we allang moppie'.
Volgens mij zit de crux in het juist NIET accepteren dat er eerst bewijzen nodig zijn, voordat je op je waarde geacht wordt.
Ik moet er ineens aan denken dat ik jou, Els, een tijd geleden ergens aan het onderwerp 'vrijheid' gekoppeld heb.
Even zoeken.
els schreef: Maar het allerergste was nog, dat ding deed gewoon niks. Je kan precies in evenveel tijd zonder apparaat je melkpak zo klein vouwen en in de vuilnisbak stoppen. Zo zijn die pakken gemaakt. Toen wist ik het gewoon: vrouwen willen mannen vereren als goden, en vrouwen daar vinden ze gewoon niks aan.
els schreef:Ik zat juist me te ergeren aan net zo'n soort truc, maar ik krijg mijn ergernis niet onder woorden. Het gaat over het 'vaderschap' en het 'recht van de vader op zijn kinderen'.
.
.
.
.
.
Ik wou hier graag een vlammend stuk over schrijven, maar op de een of andere manier krijg ik mijn hersengolven niet meer in fase. Zo irritant.
els schreef:Zo is het, vrouwen werken hier zelf aan.
els schreef:Mannen weten allang dat ze op dit moment underperformers zijn vergeleken met vrouwen. Maar ja, hun salaris blijft toch beter groeien, en hun ongemakken worden nog steeds door de politiek opgelost, dus wat zou het zwaaien met bewijzen uit het verleden nog helpen. 'Tuurlijk, tuurlijk', zullen mannen zeggen. 'Dat wisten we allang moppie'.
Nou, ahem... maar ik wist het niet, dus als je nog een paar vrouwen weet waar jij bewondering voor hebt... zet ze er maar bij.![]()
casapapusilor schreef:Wanneer en waardoor of waarom hebben vrouwen de macht verloren of uit handen gegeven?
En hier had ik jou gekoppeld Els: 'Vrouw en vrijheid'
http://www.thefemininetouch.nl/index.ph ... =54&tel=50
Casapapusilor schreef:in de eerste plaats is het produceren van nageslacht wel degelijk tot voor kort in de westerse wereld (en ook nu nog in een groot aantal derde wereldlanden) een groot probleem geweest.
Ik heb uit een klein onderzoekje gedaan naar de bevolkingscijfers in Friesland door de eeuwen heen. Daarbij viel het mij op dat gezinnen met zeven kinderen (letwel! zeven geboortes, dus niet het aantal kinderen dat de kleutertijd overleefde) als een uitzonderlijk groot gezin werd aangemerkt.
kenden allerlei manieren om zwangerschappen te voorkomen en af te breken. Bovendien waren er allerlei gewoonten die er voor zorgden dat vrouwen hun kinderen niet te snel achter elkaar kregen.
Tot voor kort was het hier in Roemenië nog min of meer regel dat een vrouw die een kind zoogde niet bij haar man in bed sliep.
casapapusilor schreef:[...] Bovendien hebben vrouwen een prachtig wapen, als mannen niet doen wat ze zeggen: geen seks en geen nageslacht! Als ik het wel heb is er een verhaal bij de Grieken of Romeinen waarin vrouwen op die manier een einde aan een oorlog gemaakt zouden hebben. Mijn vraag is dan ook:
els schreef:Ik heb trouwens bij gebrek aan inspiratie (nog steeds blijkbaar)
WijZijnIsis schreef:Els, mag ik je uitnodigen om voor een door jou te bepalen hoeveelheid equi een artikel te schrijven met jouw visie [...] en toch het beeld blijft bestaan dat er nog heel wat gesleuteld moet worden aan de vrouw, vandaar dat ze terecht nog minder verdient en zo [...]
Zunrita schreef: Hoezo verdient 'ze' 'terecht' minder (dan mannen)..?
Keer terug naar representaties
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast