Bedankt voor de boekentips, Willy. Het boek van Louis Janssen heb ik al jaren, het staat ook op de literatuurslijst van m'n homepage, en heel wat info heb ik uit daaruit. Dat boek van Renterghem zal ik snel eens achteraan gaan. Als dat nog bestelbaar is, zal dat me in Amsterdam zeker lukken.
Els ik weet niet of dit bij Sinterklaas of bij Perchta behoort?
Perchta en het leger 'perthen' of dode zielen in haar gevolg zijn opgenomen in het sinterklaasfeest. Vooral bij de zwarte pieten is de overeenkomst duidelijk zichtbaar. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk als je steeds weer leest 'waar de zwarte pieten vandaan komen is onbekend'. Lees een boek over Perchta, en er is niets geheimzinnings meer over.
Natuurlijk is dat niet het enige, want allerlei symboliek in sinterklaas, en in Duitsland etc. het kerstfeest, is overgenomen van oudere gebruiken, en dat loopt allemaal door elkaar.
In deze legende over Befana zie je inderdaad het verband tussen beide feesten. Dit plaatje zal het fantastisch doen op m'n nieuwe website.
Er komt zeker ook heel wat over Perchta op. De bezem van Perchta en Befana is bijvoorbeeld mogelijk een attribuut dat bij zwarte Piet als de roe is overgenomen.
Ik zal nog eens verder naar Befana zoeken. Haar naam wordt soms beschouwd als een verbastering van 'epifanie'.
De perthen delen net als de befana-heksen in Italië snoep uit aan de kinderen. Maar ik had er geen idee van dat dit in Italië als 'gekerstend' feest op deze manier voortleefde.
In Duitstalige landen verkleden mensen zich tijdens de perhtenlauf als perthen, die eruit zien als wat wij 'duivels' zouden noemen. Ik ben er niet helemaal achter hoe authentiek dit is, want ik heb wel wat oude beschrijvingen van kostuums gelezen, maar zulke 'duivels' heb ik daar niet bij zien staan. Maar wie weet kom ik dat nog tegen.