Ja, je hebt natuurlijk gelijk, dat bedacht ik ook al.
Van die mensen die zeggen dat Hitler toch ook veel goeds heeft gedaan, en dat hij orde in de chaos bracht en voor werkgelegenheid zorgde, inderdaad de autobanen etc.
Het is ook moeilijk om te weerleggen als je de geschiedenis niet goed kent. De werkloosheid ontstond in Duitsland door het wurgende Verdrag van Versailles, waardoor Duitsland nagenoeg failliet raakte en de inflatie zo sterk was dat iedereen tot armoede verviel. Er ontstonden allerlei bewegingen, waarbij het Nazisme het pleit won. De plannen voor autobanen werden aanvankelijk door de Nationaal Socialisten tegengehouden, maar later als werkgelegenheidspropaganda toch uitgevoerd.
Dat is ook waarom ik vind dat je zulke opmerkingen niet op z'n beloop moet laten, want de werkelijkheid zat anders in elkaar. Hier staat een goed artikel waaruit blijkt dat het allemaal niet echt dankzij Hitler is:
http://www.heijmerikx.nl/2006/06/15/dui ... en-bahnen/
Omdat het wagenpark van ca. 75.000 vrachtauto’s was gestegen tot ca. 275.000 in de jaren tussen 1920 en 1925, en het Duitse wegennet hier niet op was berekend, waren de plannen voor de autobanen ontstaan.
Op 31 mei 1928 werd de naam omgezet in HaFraBa welke afkorting stond voor Hansestädte-Frankfurt-Basel, ook andere Hanzesteden sloten zich erbij aan, zoals Bremen en Lubeck.
Het oorspronkelijke tracé, is ongeveer gelijk aan de huidige A5 en het noordelijke deel van de A7.
Om de financiering rond te krijgen, was er een tolsystemen bedacht, zo moest men voor een personenauto met 1 persoon 2 pfenning de kilometer betalen, en voor elke inzittende meer kwam er 1 pfenning de kilometer bij. Vrachtwagens betaalden ook 2 pfenning de kilometer, maar daar kwam een ½ pfenning de kilometer bij voor elke halve ton belading.
Het gehele project kwam niet van de grond, omdat de Nationaal Socialisten die aan de regering kwamen, er zwaar op tegen waren.
Toen Hitler echter aan de macht kwam in 1933, namen de Nationaal Socialisten de plannen over, en gebruikten die om de werkgelegenheid te bevorderen, en om propaganda te maken voor hun partij, met de Reichsautobahnenbau.
Hitler was overigens een liefhebber van mooie snelle auto’s en de daarbij behorende wegen.
De verdiensten van HaFraBa, kwamen hiermee uiteraard in het vergeetboek.
Of het goed had kunnen aflopen weten we niet, want het land werd in verderf gestort. Toch had dit bekend kunnen zijn, want Mein Kampf dateerde al uit 1924.
Maar goed, de discussie over deze mensen is in elk geval mogelijk. En anders spreek ik gewoon voor mezelf, en zeg dat als ik het recht heb om Hitler, Stalin en Mao te bekritiseren voor wat ze teweegbrachten, dat ik dan ook het recht heb om religies te bekritiseren. Als een ideologie schadelijk is, moet je die gewoon ter discussie kunnen stellen. Anders wordt het van kwaad tot erger.
Hitler is uiteindelijk ook zo gevaarlijk geworden omdat hij werd gesteund, door het Vaticaan en door verschillende landen als 'bevriend staatshoofd', omdat hij het oprukkende atheisme een halt toeriep. Communisme en socialisme waren namelijk vooral gehaat omdat ze een atheistische en humanistische basis hadden, waarbij mensen werden gestimuleerd om zich te ontwikkelen en 'mondig' te worden. Dat is niet naar de zin van godsdiensten, noch naar de zin van elke (totalitaire) ideologie of onderdrukker, of gewoon van machtige instituten die profiteren van bijgelovigheid en angst.
Door scholing verliezen de religieuze instituten hun macht, dus dachten sommige machthebbers dat ze in Hitler een handige bondgenoot hadden. Daaraan zie je maar weer hoe belangrijk het is om te kijken wat iemand werkelijk voor ideologie heeft, want ze hadden van tevoren kunnen weten dat Hitler niet 'kosher' was, en dus gevaarlijk. Dat is dus een belangrijke reden om kritisch te zijn, en zulke bewegingen niet te laten woekeren tot het onbeheersbaar is geworden.