Wat een mooi forum en vell informatie. Prachtig prachtig

Ik heb een vraagje: Artemis is toch de godin van de jacht en Apollo de knappe god van de muziek (onder andere) maar tevens zijn ze ook gelijkgesteld aan Selene en Helios, als maangodin en zonnegod. Nu heb ik onlangs de twee hymnen op Artemis gelezen, waarin haar pijlen en boog als gouden worden beschreven, terwijl haar broer "de god van de zilveren boog" genoemd wordt. Ik vond dat een beetje vreemd: je zou toch juist zeggen dat de zonnegod een gouden boog en pijlen heeft, en Artemis een zilveren. Heeft iemand daar een idee van?
Besides: de hymne die Catullus aan Diana (Artemis) opdroeg, laat wel zien hoe veel de mensen indertijd al van de natuur wisten:
"Jij (Diana) wordt de machtige Trivia genoemd en Luna met het geleende licht."
Ze wisten dus dat de maan zelf geen licht uitstraalt, maar zonnelicht weerkaatst. Eh, ik heb de vers even vrij uit de hand vertaald, wilde niet "gestolen" of "oneigen" gebruiken, is een beetje kwetsend. en "gehuurd" past niet echt in de context.
Daarbij nog een laatste minder leuke opmerking omtrent het maanlicht: de maan is toch nu in bepaalde nieuwheidense religies het symbool van vrouwelijke kracht en onafhankelijkheid. Alleen jammer dat ze haar stralen ontleend aan de zon(meestal voorgesteld als man)... Denk daar maar eens over na ;)
Enfin maar als iemand iets weet te vertellen over die Homerische hymnen en de vreemde toebedeling van de edelmetalen, dan is dat heel tof !
Saluutjes, tot een dezer