Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Vanaf de vierde eeuw n.Chr. namen de christelijke Arameeërs de Griekse term ‘Syriërs’ over als zelfbenaming voor hun volk en taal. Doordat deze naam thans geassocieerd wordt met de moslim-Arabieren uit Syrië, grijpen veel leden bij voorkeur terug op hun oorspronkelijke en inheemse benaming ‘Arameeërs’, de zelfaanduiding die we ook regelmatig in eeuwenoude manuscripten terugvinden.
els schreef:Ik geloof dat ik zijn boek las dat Syrië nog niet lang geleden een christelijke meerderheid had. Niet dat hij nou zo lovend is over die christenen, met name de Maronieten zouden heel agressief hebben huisgehouden. Maar goed. Zo bezien is het wel logisch dat met Syriërs 'christenen' werd bedoeld.
Ook in Turkije leefden begin vorige eeuw veel meer christenen, zo'n dertig procent. Tegenwoordig zijn christenen en joden samen nog maar een promillage van het aantal inwoners van Turkije.
En het is in feite zo dat het uitroeingsproces nog niet ten einde is, want Turkije streeft naar een islamitisch kalifaat en wil alle herinneringen aan christelijke aanwezigheid in Turkije wegvagen. Wat er gebeurt met Mar Gabriel had je zelf al een link naar gegeven. Ook worden restanten van Armeense aanwezigheid overal vernietigd. Er wordt gedaan of ze nooit hebben bestaan.
Het vreemde is dat Turkije in het westen de Armeense genocide onbespreekbaar wil maken en ontkent dat deze heeft plaatsgevonden, maar in werkelijkheid zijn ze nog actief bezig met de voltooiing ervan.
Stardust schreef:Veel Koerden werden verdreven uit Irak maar nu ik lees wat ze aangericht hebben, kijk je er wel anders tegenaan, alhoewel ook dat niet juist was.
Soms zou je bijna geloof hechten aan karma.
els schreef:Het mooiste van alles is dat de Turken niet eens inheems zijn in Turkije. Zij zijn het die dit gebied binnen kwamen en hebben geïslamiseerd, en nu denken ze dat zij de oudste rechten hebben in dit land. Ze zijn zo getekend door geschiedvervalsing dat ze niet eens weten dat de Grieken en Arameeërs hier al veel langer woonden. Maar intussen klaagt Erdogan steen en been over Israël, in plaats van de hand in eigen boezem te steken.
Ik wou nog even linken naar voor de geschiedenis van Turkije, en kijk eens wat daar voor interessants staat over de Assyriërs... nada. Ze zijn alvast uit de geschiedenis gewist, samen met de Armeniërs.
els schreef:Jammer, Enschede is een beetje ver weg, anders was ik er zeker heen gegaan. Wanneer is die lezing trouwens, ik zie er geen datum bij staan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten