Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Hecate Trivia

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Hecate Trivia

Berichtdoor isis » do 30 aug , 2007 8:50

Ik zoek een afbeelding van de gouden Hecate Trivia, zitten in met de benen gekruist en met haar zes armen rond haar,en slangen in haar haar....... ik zie ze zo voor me maar ik vind geen enkele afbeelding..... waarschijnlijk zoek ik ergens verkeerd... of is dat een andere godin?
isis
 
Berichten: 1
Geregistreerd: do 30 aug , 2007 8:43

Berichtdoor els » do 30 aug , 2007 15:15

Het klinkt als Hekate Trivia, maar precies deze afbeelding ken ik ook niet.

Ik heb wel een getekende munt uit een oud mythologieboek:

Afbeelding

De slangen zijn hier onder haar voeten, rond een stok gekruld.

Als je een googlesearch doet gewoon naar Hekate, kom je tamelijk veel Trivia's tegen, maar ik zie er ook geen met gekruiste benen en slangen in het haar;

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Hecate de 3 voudige

Berichtdoor turanclancath » za 01 sep , 2007 16:47

Nee logisch het is niet echt grieks HeKate met slangen en gekruiste benen .

De echte griekse Hekate( denk ook eens aan ons woord Hekatombe ) is net als de Ierse 3 voudige enz enz enz.( Maagd Moeder Doodsgodin)
Maar dat van gekruiste benen etc doet meer boedistisch/oosters aan ??? denk ik .
turanclancath
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt

Berichtdoor els » za 01 sep , 2007 19:09

Ik vond ook bijna alleen boeddha's met gekruiste benen. Maar je weet het nooit, in de New Age, tarot, allerlei moderne bewegingen, fantasy literatuur, daar baseren ze zich ook vaak op mythische motieven, en dan blijkt zo'n beeld uit die hoek te komen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hecate Trivia

Berichtdoor cijtherea » wo 17 okt , 2007 20:41

isis schreef:Ik zoek een afbeelding van de gouden Hecate Trivia, zitten in met de benen gekruist en met haar zes armen rond haar,en slangen in haar haar....... ik zie ze zo voor me maar ik vind geen enkele afbeelding..... waarschijnlijk zoek ik ergens verkeerd... of is dat een andere godin?


ik heb een afbeelding van de gouden hecate-trivia

cijtherea
cijtherea
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma 15 okt , 2007 23:40

Berichtdoor els » wo 17 okt , 2007 23:40

Hee wat leuk, Cijtherea, kun je hem niet op het web zetten en er naar linken? :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hecate de 3 voudige

Berichtdoor Cinnamon » zo 21 okt , 2007 14:47

turanclancath schreef:Nee logisch het is niet echt grieks HeKate met slangen en gekruiste benen .

De echte griekse Hekate( denk ook eens aan ons woord Hekatombe ) is net als de Ierse 3 voudige enz enz enz.( Maagd Moeder Doodsgodin)
Maar dat van gekruiste benen etc doet meer boedistisch/oosters aan ??? denk ik .
turanclancath


Dit klopt, uit historisch standpunt gezien, niet. De Grieken zagen Hekate niet als drievoudige godin zoals we die nu zien, en al helemaal niet als maagd, moeder, doodsgodin. Ze kenden eigenlijk niet echt een drie-eenheid, behalve dat Hekate "de enige godin machtig genoeg om door de drie werelden (hemel, aarde, zee(of onderwereld) te reizen"
Ze had sterke onderwereldconnecties, maar dat was niet het enigste. Verder was ze nooit moeder, ze werd altijd als maagd afgebeeld, en zo werd ze ook aangesproken in haar hymnen.
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Endymion » di 23 okt , 2007 9:11

Hekate is Artemis, net als Selene Artemis is en Helios Apollo en Eos Aphrodite.

Die vrouwelijke drievuldigheid is volgens mij ook een product van de nieuwheidenen, geïnspireerd op de inderdaad authentieke voorstellingen van drie godinnen (de Matronen bijvoorbeeld) en door de Christelijke Heilige Drievuldigheid van Vader, Zoon en Heilige Geest.

Hoort hier eigenlijk niet in deze topic, maarreh, dat dat concept nieuw is, hoeft toch niet te betekenen dat het slecht of niet echt zou zijn. De wereld is toch een dynamisch geheel. De autheticiteit gaat wel zoek, maar ja, verandering van spijs doet eten. Vergeet niet dat vele laatheidense volken als de Germanen en Slaven onder christelijke invloed hun godsdienst tot stand brachten, of beter gezegd ontwikkelden.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron