Ik kan nergens vinden wanneer het gebruik is ontstaan om Artemis of Diana van Ephese met veel borsten af te beelden.
Ze is blijkbaar een mengvorm van allerlei goddelijke aspecten door elkaar, zoals de vrouwen der dieren, Tyche-achtige beschermster van de stad enz.
Ik heb kunnen vinden dat het gebruik om haar zo af te beelden, met veel borsten, diverse dieren op haar gewaad een een stadstoren als kroon, wijd verbreid was, ook verder in het gebied rond de Middellandse zee en tot diep in Azië.
Ook heb ik de datering van munten kunnen vinden waarop ze zo werd afgebeeld. De vroegste munten lijken niet ouder te zijn dat ca. de 2e eeuw voor onze jaartelling. Dus niet erg oud.
En natuurlijk is ook de datum bekend waarop de vernieuwde tempel zelf is opgericht, althans de legendarische tempel die nu nog bekend staat als een van de zeven wereldwonderen, ergens in de zesde eeuw v.o.j.
Maar van de beelden heb ik geen enkele datering kunnen vinden.
Dus mijn vraag is: wanneer werden dergelijke beelden voor het eerst gemaakt? Waar en wanneer ontstond voor het eerst het gebruik om de godin met zoveel borsten af te beelden? Ontstond dit gebruik in Ephese, of bestond het al eerder?
En waarom ontstond dit gebruik? Had ze speciale betekenis als voedster, of als godin van overvloed of zo?
Verder is ook andere info altijd welkom, dus als je meer weet van de godin van Ephese of van dit type godin.