Guest schreef:Hallo Bayla en Giselle, sorry dat ik helemaal niet op jullie reactie heb gereageerd, maar ik merkte pas erg laat dat er iets was geplaatst. Het loopt nog niet zo best hier, dus ik word soms wat minder alert. In elk geval heb ik wel nagedacht over jullie opvatting.
Ik geloof zelf niet in goden & godinnen, maar ik heb soms wel het gevoel dat al die 'mangerichte' godsdiensten van tegenwoordig heel bepalend zijn over het idee dat mensen hebben over mannen en vrouwen. En ik voel me helemaal niet thuis in het beeld dat er bestaat. Nou ja, beeld, vrouwen zijn naar mijn smaak erg uit het historische beeld weggemoffeld. En met alles wat er over is kan ik me gewoon niet identificeren.
Daarom ben ik zelf op zoek gegaan naar vrouwen in de godsdienst. Ik dacht, misschien kom ik zo dingen tegen waarin ik mezelf herken, zodat ik niet steeds maar het gevoel heb dat ik een soort tegennatuurlijk wezen ben, maar dat de dingen die ik wil en kan echt wel bij vrouwen horen.
Ik had trouwens evengoed iets anders kunnen kiezen. Ik wil er iets aan doen dat je als vrouw altijd een eenling bent in een mannenwereld, dat je je nooit aan een vrouw kan spiegelen, behalve natuurlijk als moeder etc. En nu zouden dan voor het eerst in de geschiedenis vrouwen iets anders willen dan kinderen baren en opvoeden en ondergeschikt zijn aan het mannetje en zijn eten koken. Alsof wij een soort evolutionaire dwaling zijn.
Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust in elk geval intussen een kleurrijk geheel bij elkaar. Ik heb nu behalve moeders, voedsters, opvoedsters, kleedsters en spinsters ook vrouwelijke sporters, jagers, geleerden, astronomen, wiskundigen, wetgeefsters, intrigantes, oorlogsmaaktser, uitvindsters en noem maar op bij elkaar.
Maar waar ik eerlijk gezegd niet helemaal van overtuigd ben, is dat de wereld per definitie beter af is als het vrouwelijke element terugkeert in de godsdienst. Ik heb het gevoel dat bepaalde godsdiensten met vrouwen erin net zo hardnekkig gebaseerd zijn op vooroordelen als wat we al kennen. Het gedrag of de gevoelens van mannen en vrouwen worden als het ware voorgeschreven. Mannen horen dit te doen, en vrouwen dat. Dit is vrouwelijk, dat is mannelijk. Ik word daar zenuwachtig van.
Aangezien er toch godsdienst is, wil ik best wel het mijne bijdragen om de vrouwen daarin de plaats te geven die ze nodig hebben. Maar heeft er iemand een mening over mijn bezwaar dat godsdiensten het zwart-witdenken bevorderen?
els@terramater.tmfweb.nl
Het zwart-wit denken heeft niet alleen plaats in de godsdienst.
In de politiek: mijn partij is de beste; de voetbal: mijn ploeg is de beste
In België: Vlamingen zijn goed, Walen zijn slecht.
Alle vreemdelingen zijn luieriken, dieven, hebben veel kinderen waar wij moeten voor betalen, leven op ons kosten, gaan na 10 of 20 jaar naar hun land terug met het geld dat zij van ons gestolen hebben.
De katholiek misprijst de moslim, de jood de Arabier.
Blank ziet neder op alle andere rassen.
Alle patroons zijn uitzuigers.
Alle vrouwen zijn hoeren, alle mannen hoerenlopers.
Dik zijn is omdat ge teveel eet en lui bent.
Mager omdat ge een hartvreter zijt.
En zo kan iedereen blijven lullen en ik natuurlijk ook.Het zwart-wit denken heeft niet alleen plaats in de godsdienst.
In de politiek: mijn partij is de beste; de voetbal: mijn ploeg is de beste
In België: Vlamingen zijn goed, Walen zijn slecht.
Alle vreemdelingen zijn luieriken, dieven, hebben veel kinderen waar wij moeten voor betalen, leven op ons kosten, gaan na 10 of 20 jaar naar hun land terug met het geld dat zij van ons gestolen hebben.
De katholiek misprijst de moslim, de jood de Arabier.
Blank ziet neder op alle andere rassen.
Alle patroons zijn uitzuigers.
Alle vrouwen zijn hoeren, alle mannen hoerenlopers.
Dik zijn is omdat ge teveel eet en lui bent.
Mager omdat ge een hartvreter zijt.
En zo kan iedereen blijven lullen en ik natuurlijk ook.
Conclusie: de mensheid is een hoop achterlijke onnozelaars die beter niet geschapen was geweest.
God schiep de man en de man
ging meteen een lijst opmaken van
alle belangrijke dingen op aarde.
Daarmee was de voorkant van zijn blad vol.
Aan de ommezijde ging hij verder:
Mijn geslacht! Mijn kerk! Mijn land! Mijn kleur!
Toen was ook de achterkant bijna vol,
en bovendien was hij zo moe geworden van
het denken, dat hij zich uitgeput te slapen legde.
Hij is nog niet ontwaakt.
Men kan het woord man vervangen door vrouw, maar de strekking van het gedicht blijft toch dezelfde.
Zo, alle venijn is er weer voor een tijdje uit.