Mekka wordt ook gekend als Macca, met een symbolische etymologie van M-ACCA. M is het algemeen symbolisch teken van water, de golvende lijn, zowel in Sanskriet en Hindoes, als oa. het Hebreeuwse "mem". MA stond voor het goddelijke moederschap, de cosmische geboorte, en de vrouwelijke wijsheid in vele talen over de wereld (moeder dus).
Dat is weer een hele andere kijk op Mecca.
Zucht, ik ben weer eens een interessant stuk kwijt, waarin Mecca met de spelling Makka werd vergeleken met Jeruzalem, maar dan een soort paradijselijke versie hiervan. Zo jammer, het was echt heel interessant, en voor mij leken een aantal problemen te zijn opgelost.
Overigens is Mekka de énige stad die een religie-ritueel op die manier doet plaats vinden over de gehele wereld, met de aandacht van élke gelovige gericht naar dit middelpunt (over de hele wereld dus).
Interessant. Maar dit komt natuurlijk doordat ze alle andere 'middelpuntsvieringen' hebben verboden.
Grappig is wel dat de wereld groter was dan ze toen dachten, en bovendien rond, zodat het nogal een gedoe is om te weten hoe je richting Mekka moet kijken als je aan de andere kant van de aardbol zit.
Toch is wel enigszins te herleiden van wat voor rituelen het afkomstig is. Want in elk geval over het Eleusinisch mysterie in Alexandrië is een soortgelijk ritueel beschreven, waarbij de inwijdelingen rond hun heiligdom liepen. Als ik zo gedisciplineerd blijf als de laatste weken, zal ik die vergelijking ook eens maken, zowel met Mecca als met de christelijke liturgie in de topic over het Eleusinische mysterie.
Acca Larentia is op de volgende pagina terecht gekomen:
Dat is sinds ik overging naar shtml, een dynamische vorm van html. Tsja.
Én het mysterie van de Ka'Aba, de "Zwarte Steen", die letterlijk uit de Hemel kwam vallen.
Net zoals het palladium. Ook al een fascinerende overeenkomst. Ik ken dit verhaal wel, maar ik moet zeggen dat ik niet weet volgens welke islamitische bron de steen uit de hemel komt vallen, althans, niet dat ik me herinner. Wel natuurlijk dat het heiligdom volgens de islamitische mythen door Abraham was gesticht.
Ik las intussen al diverse keren dat Abraham Saturnus was (of zo), dus houd ik dat ook in gedachten. Ik dacht eraan, omdat ik die Saturnalia bij Acca Larentia zag staan.
Ik las pas ook nog iets van oude ooggetuigenverslagen van de eerste moslims (die toen nog geen moslims heten, maar Hajarenen, Arabieren, Saracenen etc.). Daar werd ook gezegd dat de Arabieren de hemellichamen vereerden voor de islam. Toevallig... net als de joden, die vereerden ook de zon en de hemellichamen.
Ik ga morgen weer eens kijken naar Space Odyssee van Stanley Kubrick, ik kreeg net een email over deze film. Daar komt ook een blok uit de hemel vallen, dat van betekenis is voor de mensheid. Ik wou dat eens vergelijken met het palladium en andere verhalen over verering van stenen die uit de hemel komen.
De Egyptenaren hadden ook zo'n steen.
Mij intrigeren al deze onderlinge verbanden, doch wel het meeste daar de Javaanse Zuidzee Godin eveneens de naam LARA kent, dat "ziek" betekent, doch meer betreffende de maandelijkse cyclus van de vrouw.
Haha, 'ongesteld' zeker.
Wel vreemd dat 'Loro' dan iets als 'maagd' zou betekenen. Ik ging ervan uit dat het hetzelfde woord was, met een andere uitspraak.
Zij wordt verstoten, omdat zij bv. niet wil huwen en "maagd" blijft (vroeger gelinkt met de Maan). Daardoor wordt zij met magie bewerkt, ondergaat dit gelaten, en zoekt vertwijfeld het Zuiden op... alwaar de legende mythisch wordt, gekroond tot de Vorstin der Zuiderzee, Heerseres over Geesten, Demonen en alle Creaturen uit de Onderwereld ... vereerd tot de dag van vandaag. Herkennen jullie enig erband?
Bedoel je naast alle verbanden die je al kent?
Kore was maagd en werd ontvoerd, en werd koningin van de onderwereld. Maar toen was ze dus geen maagd meer, en als onderwereldkoningin heet ze Persephone. Artemis wilde niet huwen en maagd blijven, maar er schiet me niemand tebinnen die daar een probleem mee had. Athene was ook maagd, geen enkel probleem. Lillith kun je geen maagd noemen, maar ze ging er wel vantussen en ging wonen aan de Rode Zee, waar ze heerste over demonen..... Hmmm, niet echt, eigenlijk.
Het is een en al verband, allemaal terloops, maar al met al zijn er niet eens zo veel belangrijke zeegodinnen. Ashera was belangrijk, en Yemanja (nog steeds). Daar zijn wel overeenkomsten. Ashera heet dus Qadishu, een naam die doet denken aan Dewi Kadita. En die mij ook doet denken aan Qadisha, de eerste echtgenote van Mohammed, een soort 'shakti', net als de Qadishu, als je het mij vraagt. En misschien net als de godin van de zuidzee, vanwege het mystieke huwelijk met de Javaanse heerser.
Wat voor verband zoek je precies, Roy?