![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Een elementair gegeven in de cultuur van mensen uit het midden-oosten is dat het een eer-cultuur is, waar wij in het westen een schuld-cultuur hebben. Een eercultuur waar geweld gerechtvaardigd is om de eer te redden of te herstellen.
Brunetti schreef:
Een elementair gegeven in de cultuur van mensen uit het midden-oosten is dat het een eer-cultuur is, waar wij in het westen een schuld-cultuur hebben. Een eercultuur waar geweld gerechtvaardigd is om de eer te redden of te herstellen.
Enkel het Midden-Oosten? Ik vind dit net een mooie omschrijving van wat de Bush-clan uitvoert na (en ook al vóór) 9/11...
De auteurs doen uit de doeken, nav de vraag die na 9-11 gesteld werd : 'Why do they hate us', waar de haat van de Islam tav het Westen vandaan komt.
Tot mijn stomme verbazing blijken de oorspronkelijke fundamenten van deze ideologie te komen uit een hoek die ik nooit verwacht had, nl.
de strijd van 'het platteland' vs 'de stad.' De stad is goddeloos en westers; het platteland (de Islam) is puur, rein en rechtschapen.
En het waarschuwt tegen "de verleiding om vuur met vuur te bestrijden, het islamisme met onze eigen vormen van intolerantie. (....) We kunnen het ons niet veroorloven onze samenleving af te sluiten bij wijze van verdediging tegen degenen die de hunne hebben afgesloten. Want dan zouden we allemaal occidentalisten worden en zou er niets meer over zijn te verdedigen".
"De bedoeling van dit boek is niet munitie te verzamelen in een wereldwijde ‘oorlog tegen het terrorisme’, en evenmin de huidige vijanden van het Westen te demoniseren. Het gaat ons erom inzicht te krijgen in wat het occidentalisme beweegt en aan te tonen dat de zelfmoordcommando’s en heilige soldaten van vandaag niet lijden aan een unieke pathologie, maar dat zij worden aangevuurd door ideeën die geschiedenis hebben."
Dat schrijven de Nederlands-Britse essayist Ian Buruma en de Israëlische filosoof en medestichter van de beweging ‘Peace Now’ Avishai Margalit in de inleiding van hun essay ‘Occidentalisme’. Wat daarna volgt is 160 pagina’s munitie voor George W. Bush en alle voorstanders van de ‘war on terror’ en het demoniseren (of tenminste ziek verklaren) van al wie zich tegenstander van de nieuwe westerse orde durft te noemen.
Buruma en Margalit borduren rustig verder op Huntingtons thema van de oorlog tussen beschavingen. Alle tegenstellingen in de wereld – niet in het minst de tegenstelling tussen de geïndustrialiseerde, kapitalistische en imperialistische wereld en de voormalige kolonies van het Westen (de Noord-Zuidtegenstelling met andere woorden) worden herleid tot beschavingsproblemen. Het botst omdat culturen en religies botsen. De bestaande economische (en politiek-militaire) verhoudingen blijven netjes buiten het gezichtsveld van beide auteurs.
"De schuld voor de barbaarsheid van niet-westerse dictators of de suïcidale gewelddadigheid van religieuze revoluties afschuiven op het Amerikaanse imperialisme, het wereldwijde kapitalisme of het Israëlische expansionisme, betekent niet alleen dat we de plank mis slaan; het is juist een oriëntalistische vorm van neerbuigendheid: alsof alleen westerlingen volwassen genoeg zijn om moreel verantwoordelijk te zijn voor hun daden."
En zo zijn Buruma en Margalit waar ze willen zijn. De ‘clash of civilizations’ of de ‘oorlog der ideeën’ wordt op dit ogenblik met de modernste militaire technologie gevoerd in het Midden-Oosten. Als de Verenigde Staten en de voormalige Britse koloniale heersers op dit ogenblik trachten van Irak een koloniaal protectoraat te maken, als de strategie van Washington verder blijft steunen op de staat Israël, de "vestingwal tegen Azië, de voorpost van de beschaving tegen de barbaarsheid", moeten essayisten en filosofen als Buruma en Margalit voor het nodige intellectuele pleidooi zorgen: adieu koloniaal schuldgevoel, welkom nieuwe wereldorde...
er is echter een groot verschill als je de definities iets aanpast (tsja rechtenstudent)
dan is eer opeens iets dat je hebt tegen over anderen (link Collectivisme) en wat dus uit normen van anderen vloeit. en schuld iets wat je tegenover je zelf hebt (link individualisme). dit valt echter ook weer te betwisten maar dan val je de stellingen opzich zelf aan.
of je beweert dat er een mengvorm bestaat. die mengevorm is er ook zeker en is daarom ook interessant. echter het betwisten van stellingen daarmee ben je alleen maar het 'probleem' aan het definieren en is daarom ook niet interessant.
ik begrijp dat er binnen he individualisme ook sterke groepen zijn (ookwel instituten genoemd, zie Mansell- a critical introduction to law) aar dit neemt niet weg dat het idee van de maatschappij, dat het individi binnen dezelfde maatschappij een grote mate van vrijheid heeft. en hier is ook weer de link met een schuld cultuur zichtbaar aangezien het individu verantwoordelijk is voor zijn eigen daden.
het is in een geindividualiseerde maatschappij ook, door de vermeende vrijheid van het individu, ook makkelijker om te zorgen dat de daden van 1 persoon de 'eer' van de groep niet beinvloeden (er zijn echter uitzonderingen zie de 'hofstadgroep') bij een collectivistische maatschappij raakt de eer van de groep aangetast door het 'foute' handelen van 1 persoon.
het is daarom ook aan de groep om de 'eer' te herstellen. de manieren kunnen verschrikkelijk zijn. zowel binnen misdaad als familiecodes en sociaal gedrag.
ik heb volgens mij het crusiale punt van het verschil tussen enerzijds eercultuur en anderzijds schuldcultuur te pakken.
bij een eer cultuur is eer iets dat je moet verdedigen. je geniet van een bepaalt aanzien/eer en het is jou taak om deze te verdedigen. als dit niet lukt dan daalt je eer/het aanzien waarvan je geniet. als deze daalt dan is het ook weer jou taak om de oorzaak te vinden en een manier te vinden om je eer te herstellen.
bij een schuld cultuur heb je niet iets dat je kan verdedigen, als je schuldig bent ben je schuldig, er valt niets te herstellen. je bent schuldig en je zal er voor boeten.
els schreef:jij bepaalt zelf of je je schuldig voelt en je fout wil herstellen; de groep bepaalt of de eer is aangetast, en deze wordt door de groep hersteld.
Maar al deze gevoelens bestonden bij ons niet, hooguit irritatie over dit geroddel.
'Eergevoel' heeft iets te maken met verantwoordelijkheidsgevoel naar de ondeelbaarheid van een groep. Het komt meer voort uit een massagevoel: de groep is sterk als we ons allemaal gedragen als identieke individuen.
Sjaantje schreef:Even zeuren: het schuldgevoel over 39-45 in Duitsland wordt weer wel door de maatschappij aangepraat.
En daarom worden ook ieder jaar weer miljarden uitgegeven in een poging de fout te herstellen, terwijl die natuurlijk helemaal niet te herstellen is.
Volgens mij heeft eergevoel iets te maken met 'niet voor lul willen staan bij de anderen'. Of misschien met: niet opvallen, precies dat doen wat anderen doen, of wat zij willen dat jij (ook als groep) doet.
Iemand die sociaal of emotioneel zwak staat en daarom heel fel zijn eer verdedigt (of die in de praktijk door zesjarige dochters laat verdedigen), is in mijn ogen gelijk aan diezelfde dochter die tien jaar later voor de spiegel staat en zichzelf met 40 kilootjes een walvis voelt.
En stress leidt weer tot wanhopige zelfmoorden, het doodschieten van dochters en het uitmoorden van tegenstanders.
els schreef:Er is best wat 'eer' en 'schuld' aan te wijzen, maar daarmee vormen deze twee nog geen allesverklarende kloof tussen oost en west.
student schreef:ja sorry dat ik zo lang niet heb gereageerd, maar ja ik heb laatst uit het niets een hele heftige epilepsi aanval gehad (eerste keer) en heb in het ziekenhuis gelegen, moest rust houden, allemaal rare vervelende onderzoeken onder gaan. kort om ik heb niet echt veel tijd gehad om me hier mee bezig te houden. (vrij vervelend want ik moet maandag de eerste versie van me werkstuk af hebben wat nu nog maar 2 a4tjes telt en er 12 moet tellen. het wordt dus een druk weekend voor mij.
Ik dacht dat de herdenking mede diende om herhaling van geschiedenis te voorkomen, niet om het nageslacht te verlammen door een gevoel van schuld.
calimero_a schreef:Els schreef:Ik dacht dat de herdenking mede diende om herhaling van geschiedenis te voorkomen, niet om het nageslacht te verlammen door een gevoel van schuld.
Waar zijn jullie geweest de laatste 10, 20, 30, etcetera jaar??? Om herhaling te voorkomen?? Ik hoef toch geen voorbeelden te gaan noemen hoop ik??
Elk jaar staan we met z'n allen lekker hypocriet op 4 mei te roepen dat het NOOIT meer mag gebeuren, maar op 5 mei sturen we alweer miljoenen naar dictatoriale regimes die massaal bepaalde bevolkingsgroepen uitmoorden.
En hoe kan het niet om schuld gaan?
Laten we 4 en 5 mei vooral snel afschaffen en eens iets gaan doen aan het echte voorkomen van die herhaling die overal om ons heen WEL gebeurt!!!
calimero_a schreef: Elk jaar staan we met z'n allen lekker hypocriet op 4 mei te roepen dat het NOOIT meer mag gebeuren, maar op 5 mei sturen we alweer miljoenen naar dictatoriale regimes die massaal bepaalde bevolkingsgroepen uitmoorden.
Elk jaar weer hoor ik op tv en op radio interviews met mensen die roepen dat ze altijd een hekel zullen blijven houden aan die 'rotmoffen''.
Keer terug naar jodendom christendom islam
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten