![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
In de tempels werd heilige seks bedreven, maar in werkelijkheid waren het gewoon bordeels waarin vrouwenhandel plaatsvond. Vrouwen waren het eigendom van de tempel, en moesten geld verdienen.
Met "discussiëren", bedoelde ik: je mening zeggen. Net zoals u deed, maar het is wel een hele boterham die erop staat.
Oorspronkelijk dacht ik dat de tempelprostitutie en vrouwehandel 2 verschillende dingen waren, nu blijkt dat dat soms niet zo was.Ik dacht dat alle Kadeshu's opgeleid werden.
Verder denk ik dat je niet altijd kan spreken van exploitatie, toch niet bij vrouwen die erzelf voor kiezen. Je kan het vergelijken met sommige vrouwen die zich naar de top (als ze een carrière heeft) slapen. Zij zijn toch niet verplicht om dat te doen?
Ook heb ik ergens gelezen dat mannen hier aan meededen... dat is wel wat vreemd in patriarchale tijden (enfin ik bedoel de tijd waar mannen aan de macht waren) ,niet?
Misschien hadden zo'n vrouwen meer aanzien en "respect" dan in hun gewone leventje denk maar aan (een grote tijdssprong) Mata Hari , En andere "Kadeshu's", zij had toegang tot rijke mannen en exclusieve feestjes. Is dat het grote voordeel...?
Óók de Japanse Geisha kan je beschouwen als een erfenis uit deze vage omschrijvingen. Daartoe moet je echter een zakenman benaderen die de talenten van een Geisha daadwerkelijk heeft beleefd ... (die zijn er volop, hoor)
Dat werd hem veroorloofd, míts hij zich als een vrouw zou "aanpassen", waardoor dit de eerste berichten lijken over travestie i/d oudheid. Hij leefde nl. 7 jr. als Tempelpriesteres (hoe symbolisch), verliet de Tempel en werd beroemd als de "blinde ziener".
als prostituee hadden ze meer mogelijkheden en vrijheden dan als getrouwde vrouw. Maar je zou toch zeggen dat dat tegenwoordig niet meer zo'n rol speelt?
In de vertelling van Teiresias. Deze androgyne figuur blijkt een homosexuele jongeling die maar al te graag in de tempels van de vrouwen wilde vertoeven.
De reden is natuurlijk dat vrouwen geen geld hebben om mannen seksueel te gebruiken. Daarom vind ik toch dat prostitutie een symptoom is van scheve machtsverhoudingen.
Maria Magdalena eveneens rekenen tot de speciaal opgeleide Hogepriesteressen ???
Ook daar zie je trouwens dat veel vrouwen voor een leven als geisha kiezen omdat getrouwde vrouwen veel vrijheden moeten opgeven.
dus het einde is in zicht.
Dat doet me ook denken aan Cybele en de gecastreerde Attis. In India bestaat deze praktijk nog steeds onder de hijra's, die zich na hun castratie ook prostitueren.
Was "verkeerd" zijn in de Kl. Oudheid dan geen zonde zoals in het Katholieke geloof en de Moslim?
Over de Hijra's... het zouden niet meer dan Indiase nichten zijn (homo's dus), die niet kunnen leven in de gemeenschap en op deze manier een eigen status hebben ontwikkeld binnen die Hindoese gemeenschap. De Hijra's die ik ken bevestigen het ...
Hijras or chakkas as we know them in India are the third gender maybe due to there way of lifestyle or the castration that they undergo to be known as Hijras or Transgender, that means the gender that has been interchanged. The hijra community is a group of interlocking matriarchal, ecumenical, and communal religious, social orders.
We shall try and understand what being hijra is all about and how the word "HIJRA" came to be. Hijra is derived from an Urdu word "EZRA" that means a wanderer or a nomad, hijras by nature are nomads, they travel from place to place and they also have a fleeting mind.
The hijras do not allow i.e. the community admits neither men nor women. The traditional view of a hijra is a person we would call a male to female transsexual.
Hijras / Transgender are biologically born as a male child, as they grow up they realize that there are things which they feel different about and as a male child they are supposed to be act, feel and behave as a boy, but somewhere, somehow they know that they feel different. Like a woman; their feelings, mannerisms and physical desires to love a man they become aware that they have different feelings from men and have no feelings for a woman but want to act and behave as a woman then they realize that they are in a wrong body, mentally they find feminism more comforting and cannot control the desire to act and behave as a women.
Their feelings are to wear feminine outfits likes saris; there mannerisms take on the feminine gestures while conversing or walking and want to be treated as the daughter of the household by doing household chores. Due to this behavior there parents, relatives, neighbors taunt or even physically abuse to mend there wayward behavior to change their characters but they are not able o do so. This behavior attributes to name calling and taunted as a hijra/chakka by their families and friends.
NIRVAN (CASTRATION):
As Hijras are born biologically males, they have option of castration. The castration is not compulsory, it is voluntary and willing, and also a castrated hijra has a status in their community this operation i.e., castration is also called as NIRVAN in hijra community.
The castration is not compulsory process and it is possible if they want to get castrated. in the Hijra community there are two types of groups they are the non-castrated are Known as 'AKWA MOORATH' and castrated are known as 'NIRWAN MOORATH'.
NIRWAN; a process of emasculation with no anesthetic and a ceremony lasting 40 days. Either way, the person is reborn as a hijra; the rite of passage is called nirvan, which translates to "rebirth," "calm and absence of desire," and "the dawn of a higher consciousness.
Meera is een hijra, een van de vele duizenden die in India leven. Omdat ook de Indiase wet alleen vrouwen en mannen kent en hijras ook bij de volkstellingen niet als zodanig worden geregistreerd, weet niemand hoeveel hijras er precies zijn. Volgens conservatieve schattingen zijn er ongeveer 50.000 in heel India, maar er worden ook aantallen rond de 200.000 genoemd (op een totale bevolking van ongeveer 980 miljoen).
Een goede definitie van een hijra is moeilijk te geven, omdat zij binnen de Indiase culturele en religieuze context een categorie vormen die niet in onze termen te vatten is. Iedere 'vertaling' van wie of wat een hijra is, zal onrecht doen aan die culturele en religieuze eigenheid. Met het benoemen van hijras als de Indiase variant van onze travestieten of transseksuelen zou ik voorbij gaan aan datgene dat hen tot hijras maakt. Om de Nederlandse lezer een idee te geven moet daarom een korte omschrijving volstaan, die verderop in dit artikel meer inhoud zal krijgen(1).
Hoewel hijras geassocieerd worden met hermafroditisme en men met een 'ware' hijra soms een persoon bedoelt die geboren is met ambigue genitaliën, zijn nagenoeg alle hijras als man geboren2. Op latere leeftijd, meestal na toetreding tot de hijra-gemeenschap, laten zij de ingreep doen die hen tot echte hijras maakt: het weghalen van de penis en de testikels. Het woord 'hijra' betekent 'geen man, geen vrouw', maar veel hijras zeggen van zichzelf dat zij 'als vrouwen' zijn. Daarmee lijken zij aan te geven dat zij hun sekse-identiteit als vrouwelijk beschouwen.
Hijras dragen vrouwenkleding, maar zij zijn over het algemeen uitbundiger en uitdagender gekleed dan 'echte' Indiase vrouwen. Ook in hun gedrag onderscheiden zij zich; ze zijn luidruchtig, handtastelijk en trekken graag de aandacht. Seksuele impotentie met vrouwen of homoseksuele ervaringen met mannen worden vaak als reden aangevoerd waarom iemand zichzelf een hijra voelt, maar er zijn ook hijras die als man kinderen hebben verwekt.
Hoewel er onder hijras aanhangers van verschillende religieuze richtingen zijn, ontlenen zij als groep hun identiteit aan een Hindoe moedergodin, de Bahuchara Mata. De Mata wordt door de hijras vereerd en hun rituelen zijn aan haar opgedragen. Ter ere en uit naam van Bahuchara Mata zijn hijras aanwezig bij bruiloften om de vruchtbaarheid van de nieuwe verbintenis af te roepen en bij geboortes om de baby te zegenen.
Wat is een hijra? Het antwoord op deze vraag is simpel: een hijra is een gecastreerde man in vrouwenkleren. Maar hoe kunnen we de hijras plaatsen in onze schema's van sekse, sekse-identiteit en seksuele gerichtheid? Zijn zij een speciaal soort mannen? Zijn zij vrouwen in een gemankeerd mannenlichaam? Of zijn zij de Indiase variant van transgenders, individuen die zich buiten de gender-tweedeling bewegen? Voor iedereen die zich al wat langer met de problematiek van de 'apartheid van sekse' bezighoudt zal het antwoord op deze vragen niet als een verrassing komen. Net zoals transgenders zich niet gewillig in een derde hokje laten stoppen, zijn ook hijras niet in een categorie te plaatsen. Hijras zijn noch man noch vrouw, maar daar houdt de eenvoud op en begint de variatie.
Uit de individuele verhalen van hijras blijkt dat er verschillende wegen zijn waarlangs men hijra kan worden. Voor veel van hen begon het met zogenaamd atypisch gedrag in hun jeugd. Zij herinneren zich hoe zij als klein jongetje bij voorkeur met meisjes speelden en de kleren van hun moeder of zusjes aantrokken. Omdat hijras een bekend fenomeen zijn in de Indiase samenleving, werden zij op grond van dit gedrag door hun omgeving al snel als mogelijke hijra geïdentificeerd.
Andere hijras situeren hun eerste besef van anders-zijn later in hun leven, tijdens de puberteit en het ontwaken van seksuele gevoelens. Voor hen was een homoseksuele ontmoeting, meestal met een oudere man, aanleiding om vraagtekens te zetten bij hun plaats in de samenleving. Regelmatige homoseksuele contacten 'bedierven' hen, zoals zij dat zelf formuleerden, voor een seksuele relatie met een vrouw. Een oriëntatie op de hijra-gemeenschap en de overstap naar het leven dat daarbij hoorde lag vervolgens voor de hand. Weer anderen leven als man, trouwen, krijgen kinderen, en ontdekken pas daarna dat zij hijras zijn.
Pallas Athene schreef:Ik weet niet echt iets van het feit dat vrouwen seks in een tempel moeten hebben voor dat ze trouwen maar dan zou zeker het geval zijn wanneer mannen nog alle macht over vrouwen hadden want geen enkele vrouw die van zichzelf niet het minste denkt zou zichzelf zo verlagen.
Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten