![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Aangaande haar theorie over de vroege Europese gemeenschappen, vindt haast iedereen dat Marija teveel speculeert.
De meeste archeologen en antropologen staan heel sceptisch tegenover de theorie van de ‘moedergodin’ van Marija Gimbutas.
Vooraleer we de kritieken concreter onder de loep nemen, kunnen we al zeggen dat geen enkele hedendaagse archeoloog zó ver gaat in het maken van dergelijke conclusies.
Terwijl Marija heel wat logische stappen overslaat bij het vormen van haar conclusies. Haar zienswijze heeft desalniettemin heel wat mensen geraakt en steeds meer. Dit is dan ook de hoofdreden waarom andere academici hun kritieken nu willen laten horen. Het is helemaal niet zeker dat de figuurtjes van Gimbutas godinnen voorstelden, of dat de neolithische culturen werden gedomineerd door vrouwen. De prehistorie is veel gecompliceerder dan dit!
Heel wat academici willen dan ook anoniem blijven in hun kritiek.. Ze zouden eens één of andere ‘groupie’ tegen zich in het harnas jagen.
Zeg nu zelf, wie is er tegen dat beeld van een vredevol, op de vrouw gericht oud Europa… iets waaraan wij terug kunnen werken!
Het idee dat zijn revival kende door oa. feministen en New Age’ers is ontstaan in de romantische 19de eeuw.
Zelfs als er aantoonbare bewijzen zijn voor verering van godinnen in vroege gemeenschappen, blijkt dat deze gewelddadiger waren dan patriarchale gemeenschappen. Gemeenschappen die zich spiritueel richten op een moedergodin zijn ‘niet’ per definitie vredevol, harmonieus of niet discriminerend. We moeten af van dit beeld!
Dit alles is nieuw voor mij. Ik heb deze theorie steeds voor waar aangenomen alhoewel ik in mijn zoeken vaak mijn voorhoofd heb gefronst.
Vaak kom je op een punt dat vrouwen zeggen: ik heb gewoon een andere 'logica' (die dan geen logica is). En dat is dan voor hun een feit. Klaar af. Dat zijn vaak onaangename 'ontmoetingen' tussen twee zo verschillende 'denk'(?) werelden.
Vandaag weer een mooi artikel in Trouw: waarom was en is de neurotische Diane zo grenzeloos populair en krijgt 'crone' Camilla de handen voor geen meter op elkaar? Dat heeft alles met onze cultuur te maken. Vrouwen boven de 50 zijn afgeschreven, daar komt het op neer.
Op een andere discussiegroep heb ik de vraag opgeworpen of het archetype van de held niet typsich mannelijk is en of dat ons gebracht heeft tot waar we nu zijn. Tijd voor een ander archetype-type? Is de 'held' ook voor de vrouw of voelt ze zich veel meer thuis bij een andere archetype. Ik krijg er helaas vrij weinig reactie op.
Ik stootte toevallig op een schrijver die de vrede-samenlevingsproblemen-enz. benadert via wat hij noemt 'de jongenscode'. Ik had er al eens van gehoord ivm de jonge marokkanen problematiek en het sprak me bijzonder aan. Essentie:
- in bepaalde opvoedingsstijlen moet/mag je 'cool' zijn, dwz geen gevoelens, pijn, verdriet of zwakheden tonen. Hard en onverschillig worden is het gevolg.
- de baas zijn: om mee te tellen moet je macht en status verwerven via bij uitstek mannelijke gedragingen: winnen, overheersen, vechten
- stoer zijn: gevoelens hebben als medeleven, zorgzaamheid en afhankelijkheid zijn absoluut verboden.
Ziedaar de jonge marokkaan waar zoveel last mee is. Maar het is kennelijk geen islamitisch of marokkaans probleem. Ik zie het in het leger bij blanke Arnie's ook.
(Boek: Echte jongens - William Pollack.)
April 14, 2005 — German archaeologists have found what they believe is Europe's earliest known clay figure of a male, along with a female figure that they think once was attached to the male in a sexual position.
Together, the two finds could represent the earliest three-dimensional depiction of a copulating human couple, according to the archaeological team.
Clay is difficult to date accurately, the team indicated, but markings on the objects, their style and the place in which they were found suggest that the figures date to 5,200 B.C.
But Mellaart's mother goddess was found in a grain bin, and the Hodder team's 3-inch figurine was found amid trash left in a grave, suggesting they were something less than figures of worship or power.
Most of the human figures -- or fragments of human figures -- that have been found at Çatalhöyük appear sexless, Hodder said, although he agrees that female depictions do outnumber the males.
"I find it difficult to link all the figures and the wall paintings with the idea of a goddess," Hodder said. "I see them more as depictions of daily life, and our evidence so far doesn't suggest anything else."
Says Tringham: "Right now, the data from the human remains team on burial contexts and study of wear and tear on bones would indicate that men did not undertake hugely different tasks from women, nor did they receive markedly different social treatment."
Brunetti schreef:[...]Dit alles is nieuw voor mij. Ik heb deze theorie steeds voor waar aangenomen alhoewel ik in mijn zoeken vaak mijn voorhoofd heb gefronst. Nu ik deze artikels heb doorgenomen, moet ik er even bij gaan zitten. Marija en anderen hebben me steeds verteld dat: “De religie van de Moedergodin was universeel. Overal op de wereld ging deze Moedergodin-fase de patriarchale vooraf.” Dat sommigen hier veel te ver in gingen was me al wel opgevallen. Maar het idee stond me wel aan. Zo zie je maar dat in moderne tijden nieuwe mythes worden gecreëerd. De mythes van Eva’s appel, Pandora’s box, en Freuds penisangst werden blijkbaar vervangen door de mythe van een een Eerste Matriarchale Grootheid en de Val van de Moedergodin.
Een steeds dieper nadenkende Brunetti achterlatend…
maar de antwoorden zullen we nooit weten. De periode van voor de geschreven (of ontcijferde) geschiedenis blijft giswerk.
Ook Els haalde dit ergens aan in een andere bijdrage.
genoeg is het blijkbaar in om je niet meer te verdiepen in de materie maar al op voorhand een mening te spuien. Ik ben nog van de oude stempel.
De beroemdste van dergelijke theorieën is ongetwijfeld die van Erich von Dänikens ‘Chariots of the Gods?’ (1970), waarin de schrijver stelt dat de plotselinge opkomst van de beschaving te danken is aan de invloed van aliens (ruimtewezens).
Zulke standpunten zijn geweldig populair en invloedrijk en dit is deels te wijten aan de publieke ontevredenheid over de standaardopvatting van de wetenschap, die de oorsprong van de beschaving niet op een overtuigende manier kan verklaren.
Een aanklacht ook aan wetenschappers die op een eilandje leven en hun bevindingen niet mededelen aan de buitenwereld, op zijn minst aan de academische wereld.
Jammer genoeg is het blijkbaar in om je niet meer te verdiepen in de materie maar al op voorhand een mening te spuien. Ik ben nog van de oude stempel. Als iets mijn interesse opwekt, probeer ik er eerst meer over te weten te komen. Geleidelijk aan, borrelen de vragen en ideeën vanzelf op.
Zo kent de rijke Chinese geschiedenis bvb geen filosofen om de simpele reden dat ze de wereld niet op die manier bekijken.
Cali schreef:Sorry, het was niet mijn bedoeling om me onbehoorlijk te gedragen, maar dit moest me toch echt even van het hart. Als ik hiermee iemand beledig, mijn excuses.
Het was hier ook erger dan in het oosten, waar de monotheïstische godsdiensten niet zijn aangeslagen.
RoyJava schreef:Ergens kan je iets heel vreemds opmerken, nl. dat het Verre Oosten bijna álles van het Westen in het "tegendeel" ervaart (beginnende met de ontdekking van vuur door de Oosterlingen, niet zo vreemd met al die vuurspuwende vulkanen). Het zg. "Heilige Vuur" wordt bij de vrouw gehaald (wereldberoemd geworden door de film Satyricon van Fellini), terwijl het Westerse "Vuur" afkomstig is van de Goden (Zeus, Donar etc.).
En het lijkt erop dat het Verre Oosten thans de macht van materie en geld heeft ondekt (en die massaal grijpt), terwijl vele Westerlingen naarstig op zoek zijn naar de meer spirituele kanten van het leven ... en geheel de plank mis daarmee slaan, door veel geld uit te geven om bij Sai Babah, of andere guru's te rade te gaan.
Heel moeilijk, daar Oosterlingen reeds van kleins af aan het spirituele leven met de paplepel wordt ingegoten.
Hier haal je diep adem alvorens iets moeilijks te doen, toch? Wij "leren" eerst langzaam uit te ademen, zeg maar leegmaken, en dan ertegen aan. In het Westen heet dat wel 'ns "tot tien tellen" ...
Een 'Nederlander' zou al gauw denken: het gaat om wat je in je hart denkt, en niet om de formele rituelen.
Op scholen zijn veel kinderen gestresst uit angst dat ze onder de maat presteren.
Zou het echt, Els? Heeft dat hart door de huidige ontwikkeling niet veel dingen en zaken "vergeten"?
Scoren heet dat, niet? Het is gebleken dat kinderen waarmee met gevoel wordt omgegaan (incluis de minder presterende kids)deze een bepaalde rustige hartslag beginnen te vertonen, waardoor ze beter presteren kunnen vanuit hun eigen denken, niet dus om de andere kids te moeten overstijgen. Maar dat ligt natuurlijk aan de kracht van het lesgeven van de leraar/-es (geef zelf ook les, en moet zeggen dat het wel werkt, hoewel het energie kost!).
Misschien is voor kinderen een persoonlijk benadering ook beter, omdat ze in te grote klassen aan zichzelf zijn overgeleverd.
Rituelen en formaliteiten hebben misschien meer een bindende betekenis.
Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast