Ik weet natuurlijk helemaal het antwoord niet, maar ik ben toch even aan het zoeken. Tot nu toe geen feest voor Neith gevonden dat op 2 februari werd gevierd.
Wel een lichtfeest, voor Neith gevierd op 24 juni, voor Isis op 12 augustus. Een lichtfeest werd voor Athene ook gehouden gedurende de Panathanaea.
Maar natuurlijk werden zulke lichtfeesten overal gehouden, bijvoorbeeld voor Lakshmi, dat is denk ik wel het bekendste. Dat is diwali, een herfstfeest rond wat bij ons begin november is, dus meer allerzielen.
Ik zal eens kijken of ik alle lichtfeesten die ik intussen heb verzameld op een rijtje krijg.
In elk geval, volgens informatie die ik heb komt Brigids feest op 1februari ook overeen met Maria Lichtmis, dat dus op 2 februari plaatsvindt.
Hmm, het genoemde lichtfeest voor Isis komt daar natuurlijk ook weer mee overeen. De 'liturgie' vertoont volgens mij overeenkomsten.
Het is even uitzoeken.
Ik heb een fakkelfeest voor de Thracische Artemis Bendis, de
lampadêphoria (dat betekent iets als fakkeldragen), een fakkelfeest voor Athene tijdens de
Panathenaea, de
Lychnapsia voor Isis op 12 augustus, waarbij ze met een fakkel zoekt naar Osiris, wat met een processie wordt gevierd.
Verder een lichtfeest voor Neith in Sais op 24 juni (midzomerdag); met midzomerdag worden natuurlijk overal ter wereld vuurfeesten gevierd.
Dan
diwali in India op ongeveer 2 november (ze gebruiken daar een andere kalender), dus rond allerzielen. Het is een feest om contact te krijgen met de zielen, hoewel dat maar een van de varianten is.
Ook voor Hekate werd zo'n soort vuurfeest gevierd, ik weet niet wanneer.
Allerzielen schijnt vroeger ook met kaarsen te zijn gevierd, om dezelfde reden, de dode voorouders de weg terug te laten vinden.
Dan bestond er nog een lichtfeest voor de Etruskische Lucina op de kortste dag van het jaar, en een feest voor de Zweedse heilige Lucia op 13 december. Rare dag, maar op die dag viel tijdens de Gregoriaanse kalender de winterzonnewende.
Je ziet al uit al die dagen dat de vaste kalenderdag een vaste betekenis heeft voor een gebeurtenis van een jaar. Daarom is het een vaste dag. Het hoort bij een gebeurtenis aan de hemel, bijvoorbeeld de stand van de zon (zonnewende, equinox), de stand van de maan (vol, nieuw), of het verschijnen van een sterrenbeeld (bv stier geeft de komst van de lente of van de regentijd aan).
Het feest kan ook regionaal verschillen: in het ene gebied betekent de komst van de zomer een periode van droogte, voedselschaarste etc, in het andere gebied betekent de zomer juist de tijd van de massale groei, oogst etc.
Dus daardoor kan een feestdag in een ander gebied naar een andere datum verschuiven, of het kan een andere betekenis krijgen.
Het tweede aspect wat de vaste feestdagen bepaalt is de landbouwkalender. De tijd van het ploegen, zaaien, later in het jaar het oogsten etc, gebeurt allemaal op een vaste tijd. Dat wordt natuurlijk bepaald door de stand van de hemellichamen: deze bepalen de kalender.
Wat er precies gebeurt tijdens die feesten wordt bepaald door de fase van de landbouw. Daarom vinden orgiastische feesten vaak in het najaar plaats, omdat dan wordt geoogst, zodat er van de eerste opbrengst alcoholische dranken worden gemaakt, om dit te vieren.
Het product dat wordt geoogst wordt op zichzelf ook weer gelijkgesteld aan een godheid. Het kind dat Demeter krijgt heet Ploutos: dit is de personificatie van de rijke oogst.
De wijn die wordt gedronken is het bloed van Dionysos, tegenwoordig van Jezus.

Nu beseft niemand dat meer, maar dat is een overblijfsel van de betekenis van zulke feesten.
Verder wordt iedere seizoensgebonden gebeurtenis gevierd, en gekoppeld aan een god. In de lente worden bloemenfeesten gevierd, die zijn gekoppeld aan bloemengod of een bloemengodin. Het licht voor de hand dat die dan in mei wordt vereerd, en niet in december.
Ik noem maar wat uit de losse pols, wat iets zou kunnen verklaren.
Nu hoop ik dat jij nog iets kan zeggen over dat feest op 2 februari voor Neith, want daar kan ik tot nu niets over vinden.
Edited By admin on 09 oktober. 2002 at 21:31