![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Zunrita schreef:Zinovjev: 'Van het best opgeleide land met de meest burgerlijke (niet-religieuze) ideologie veranderde Rusland in een verbazingwekkend korte tijd in een land van religieuze geestesverduistering, te vergelijken met de toestand in islamitische landen.'
'Van het best opgeleide land met de meest burgerlijke (niet-religieuze) ideologie veranderde Rusland in een verbazingwekkend korte tijd in een land van religieuze geestesverduistering, te vergelijken met de toestand in islamitische landen.'
Een nieuw 'nationaal idee' is bestemd voor 'de wedergeboorte, opbloei en versterking van de macht en grootsheid van Rusland'.
Maar Zinovjev gelooft niet dat het in Rusland zal lukken om zo'n nationaal idee uit te werken. 'De bestaande kwaliteiten van het Russische volk worden hierbij uit het oog verloren, zoals bijvoorbeeld het lage niveau van zelforganisatie en van nationale solidariteit, de onderdanigheid jegens machthebbers en de kruiperigheid jegens het Westen.'
Grote ideeën ontstaan alleen door het werken aan grote doelen. Maar in Rusland zijn zulke doelen er niet.
Sjaantje schreef:Ik heb toevallig vandeweek heel veel over de geschiedenis van Rusland zitten lezen, en wat me opviel, is dat de russen altijd aan wereldvreemde en gruwelijke despoten overgeleverd zijn geweest.
Het enige verschil met de sovjettijd is dat de mensen van de sovjetregering mochten studeren, want wetenschappelijke doorbraken waren goed voor het prestige van het land.
Ik denk dan ook niet dat je die slavernij er binnen een of twee generaties uit krijgt. Vooral ook niet, omdat de orthodoxe kerken de eigenschap hebben om heel lang ondergronds te sluimeren als ze onderdrukt worden, om dan weer binnen een mum van tijd omhoog te schieten als het weer even kan.
Het is het menselijke individu (in zijn algemeenheid) waarin de fouten schuilen die openingen bieden voor hierarchie en onderdrukking (óók in Nederland!)els schreef:Sjaantje schreef:Ik heb toevallig vandeweek heel veel over de geschiedenis van Rusland zitten lezen, en wat me opviel, is dat de russen altijd aan wereldvreemde en gruwelijke despoten overgeleverd zijn geweest.
Over toevallig gesproken... ik krijg net een mail, bij volgende week zondag (28 mei): , over hoe er in Rusland met de oppositie wordt omgesprongen.Het enige verschil met de sovjettijd is dat de mensen van de sovjetregering mochten studeren, want wetenschappelijke doorbraken waren goed voor het prestige van het land.
Wie weet is dat wel de hoofdreden dat de sovjetunie ten onder ging. Want de kerk leert: houd het volk dom, en dat is niet voor niets. Als mensen aan de studie gaan, weten ze wat er te koop is, en ze worden er mondig van. Ze luisteren niet meer naar het gezag.Ik denk dan ook niet dat je die slavernij er binnen een of twee generaties uit krijgt. Vooral ook niet, omdat de orthodoxe kerken de eigenschap hebben om heel lang ondergronds te sluimeren als ze onderdrukt worden, om dan weer binnen een mum van tijd omhoog te schieten als het weer even kan.
En dat doen ze nog heel leep ook, door te zorgen dat ze worden geidentificeerd met de 'bevrijder'. Nogal makkelijk, iedereen die onafhankelijk van de kerk opereert is een onderdrukker die bestreden moet worden, vandaar dat ze altijd op de loer liggen als ze niet aan de macht zijn.
Het geheugen van de meeste mensen is helaas kort.
Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat die hierarchie en onderdrukking moeilijk te bestrijden is. Het is deze maatschappij-opbouw die het werkelijke probleem is. Na iedere machtswisseling neemt iedereen weer zijn oude positie in. Er moet wel heel wat overhoop worden gehaald om hier verandering in te brengen.
fbs33 schreef:[...]Aangenomen entiteiten (goden) werden al duizenden jaren geleden door slimmerikken onderkend als de beste aannamen om zich achter te verschuilen om daarmee een betere gesitueerdheid ten koste van de dommerikken te verkrijgen.
[...]
Rusland heeft een uit de hand gelopen Tsaren/Kerk-periode, gevolgd door een succesvol door de rest v.d. wereld geisoleerd gehouden communistisch regiem (dat hoofdzakelijk dáárdoor tot mislukking gedoemd was) achter de rug.
[...]
'Ik geloof dat het een diepmenselijke behoefte is om'........ enz. zeg je.Zunrita schreef:fbs33 schreef:[...]Aangenomen entiteiten (goden) werden al duizenden jaren geleden door slimmerikken onderkend als de beste aannamen om zich achter te verschuilen om daarmee een betere gesitueerdheid ten koste van de dommerikken te verkrijgen.
[...]
Rusland heeft een uit de hand gelopen Tsaren/Kerk-periode, gevolgd door een succesvol door de rest v.d. wereld geisoleerd gehouden communistisch regiem (dat hoofdzakelijk dáárdoor tot mislukking gedoemd was) achter de rug.
[...]
Om kort op twee van je opmerkingen in te gaan:
Ik denk dat het een diepmenselijke behoefte is om een geloof/overtuiging te hebben. Of dat nu geloof is in een religie, in een seculiere ideologie, of in een (als rationeel vermomd) zoeken naar 'De Waarheid'. Mensen hebben behoefte te geloven in de juistheid van een welomschreven, geordend wereld-, mens-, of godsbeeld. Want in de grond der zaak bestaat er - buiten onze behoefte daaraan - geen orde. Het is mij nogal rustgevend gebleken uit te gaan van de inherente onordelijkheid, ofwel chaos, van dit bestaan. De orde(n) die daarin alsnog wordt aangebracht is van menselijke maat. Het is maar net wat je kiest (of wat je omgeving voor je kiest) als ordenend (denk)model of geloofssysteem...
Je opmerking over Rusland: als gedoodverfd communistenkind (mijn ouders waren derde-weggers, maar dat onderscheid deed er voor rabiate communistenvreters en de goedgelovige massa niet toe) heb ik ook lang geloofd in het Westers isolationisme van het oostblok als oorzaak van de ineenstorting. Maar de geschiedenis leert anders; voor er sprake was van daadwerkelijke isolering d.m.v. het zogeheten IJzeren Gordijn, was er al jaren sprake van vergaande onderdrukking in de USSR.
Ik denk eerder dat de abrupte overgang van de feodaal-christelijke Russische samenleving (of van de feodaal-confucianistische Chinese samenleving) naar een (wederom! van bovenaf opgelegd want intellectueel) 'revolutionair' systeem, de noodzakelijke voorwaarden schiep voor mislukking. De 'feodale' verhoudingen bleven in feite behouden: een nieuwe elite, dezelfde grote massa. En zo gaat het nu weer: een nieuwe bovenlaag, een vrijwel ongewijzigde onderlaag met een kortstondige illusie van 'vrijheid'. (Vrijheid waartoe?)
Ik heb enige hoop dat China de overgeslagen tussenstap van feodaal naar (min-of-meer) democratisch, alsnog gaat zetten. Alhoewel ook zij natuurlijk onderhevig zijn aan de 'wetten' van de kapitalistische wereldorde.
Groet,
Zunrita
fbs33 schreef:Het is het menselijke individu (in zijn algemeenheid) waarin de fouten schuilen die openingen bieden voor hierarchie en onderdrukking (óók in Nederland!)
Oók is de bevolking divers waardoor racisme in positieve zin niet aangewend kon worden, maar integendeel negatief zijn vernietigend werk kan doen!
Ook de USA kampt met een diverse bevolking, maar de ruime hoeveelheid vlees die daar gemiddeld op tafel krijgt, garandeert voorlopig een in de hand te houden tevredenheid door chauvinisme, en (op de achtergrond) een oprukkend geloof in een hiernamaals dat als gedachte verlichting moet brengen voor het aldaar geleden (of toekomstig te lijden) aardse leed.
Het is in alle gevallen de onvolkomenheid van het gemiddelde individu dat al die vormen van manipulatie toestaat!
Onfray kan daarin (m.i.) óók geen uitkomst bieden zolang het individu er niet slaagt om een perceptie (god[en]) die inspeelt op zijn dierlijkheid (zijn ego) door hem wijs te maken dat hij geen dier is, met de ratio naar het rijk der fabelen te verwijzen!
Het eerste probleem waar hij mee te maken krijgt, is de vraag,"Wie is hij dan wel om ons voor te schrijven dat......."
Tot op heden is 'een god' het beste cement gebleken om de individuen (grommend) aan elkaar te kitten!
Het soort cement zegt iets over de steentjes![]()
Ondanksben ik zeer droevig daarover, want we zouden een prachtige wereld hebben als we onze dierlijkheid echt onder controle zouden hebben.
Het gezonde verstand legt het ten alle tijden af tegen onze dierlijke behoeften.els schreef:fbs33 schreef:Het is het menselijke individu (in zijn algemeenheid) waarin de fouten schuilen die openingen bieden voor hierarchie en onderdrukking (óók in Nederland!)
Het systeem is misschien zo zwak als de mensen die het onderhouden. Of het mis gaat, hangt dus niet af van het systeem, maar komt door de mensen die het systeem opbouwen.
Maar daaruit kun je ook de conclusie trekken dat het mislukken van het communisme vooral komt door menselijke zwaktes, en niet door het systeem zelf.
Misschien bestaat er in elke cultuur een bepaalde mentaliteit die niet verdwijnt als je de macht verlegt, en die ertoe leidt dat elk systeem na verloop van tijd weer dezelfde kenmerken gaat vertonen.
Het lijkt mij makkelijker om een bestaande harmonie te vernietigen door er voortdurend druk op uit te oefenen dan dat je een onevenwichtige cultuur met een machtscentrum aan de top en een grote 'onderdrukte' groep kan herstellen tot een rechtvaardiger evenwicht. Zeker als het normaal wordt gevonden dat die top zich bedient van censuur, geweld en bedrog.Oók is de bevolking divers waardoor racisme in positieve zin niet aangewend kon worden, maar integendeel negatief zijn vernietigend werk kan doen!
Volgens mij werkt dit vooral als er aanwijsbare grenzen en opmerkelijke cultuurverschillen tussen de verschillende groepen bestaan. Of als er duidelijke openlijke intolerante groepen bestaan, helemaal als ze worden aangemoedigd door publieke figuren.
Als mensen te individualistisch zijn, nemen ze deel aan verschillende groepen, zodat ze moeilijk tegenover een bepaalde groep kunnen worden geplaatst.Ook de USA kampt met een diverse bevolking, maar de ruime hoeveelheid vlees die daar gemiddeld op tafel krijgt, garandeert voorlopig een in de hand te houden tevredenheid door chauvinisme, en (op de achtergrond) een oprukkend geloof in een hiernamaals dat als gedachte verlichting moet brengen voor het aldaar geleden (of toekomstig te lijden) aardse leed.
Hmm, volgens mij kun je ook stellen dat de USA er bedreven in is om binnenlandse onvrede om te buigen tot het binden van tegengestelde groepen die zich tegen een vijand in het buitenland richten. Projectie van de eigen zwaktes naar buiten, dus.
Ook denk ik niet dat het alleen door negatieve oorzaken komt dat mensen elkaar niet telijf gaan. Af en toe gaat het mis, maar alleen al het feit dat het niet verder escaleert, duidt er volgens mij op dat mensen niet veel heil zien in massaal geweld.Het is in alle gevallen de onvolkomenheid van het gemiddelde individu dat al die vormen van manipulatie toestaat!
Ik ben het daar wel mee eens, maar dan moet je dat ook kunnen omdraaien als mensen zich niet laten manipuleren. De moord op Fortuyn en Theo van Gogh zou je bijvoorbeeld ook kunnen zien als vormen van manipulatie, om mensen tegen elkaar op te zetten door de lont in het kruitvat te werpen. Velen deden vervolgens een beroep op de rede om te voorkomen dat het escaleerde: dat is diplomatie, die wordt ingezet tegen manipulatie. Dat vind ik dan toch weer een teken van beschaving.Onfray kan daarin (m.i.) óók geen uitkomst bieden zolang het individu er niet slaagt om een perceptie (god[en]) die inspeelt op zijn dierlijkheid (zijn ego) door hem wijs te maken dat hij geen dier is, met de ratio naar het rijk der fabelen te verwijzen!
Het eerste probleem waar hij mee te maken krijgt, is de vraag,"Wie is hij dan wel om ons voor te schrijven dat......."
Misschien lukt dat wel als je voldoende mensen mobiliseert om een tegengeluid te formuleren en te laten horen. Op die manier is het hier toch ook gelukt om veel vanzelfsprekende vooroordelen af te zwakken.
Je moet het alleen niet opgeven, want 'stilstand is achteruitgang' is op geen enkel gebied waarder dan op het gebied van het 'gezonde verstand'. We moeten voortdurend doorgaan met diplomatiek redeneren en verstandig argumenteren... wel erg vermoeiend, de regressieve relifundi's hoeven eigenlijk alleen maar te wachten tot de aandacht wegens vermoeidheid verslapt en ze springen er alweer bovenop.Tot op heden is 'een god' het beste cement gebleken om de individuen (grommend) aan elkaar te kitten!
Tsja, maar mijn probleem is dat ik niet wil worden gekit... op het moment dat dat gebeurt, ben ik geen individu meer. Dus met andere woorden: collectieve monomane sektes die zonder inspanningen toch altijd overtuigd zijn van hun eigen gelijk zijn altijd het grootste. De individuen die zich niet willen laten opslokken, moeten hun kracht op een of andere manier uit de diversiteit zien te putten.Het soort cement zegt iets over de steentjes![]()
Ondanksben ik zeer droevig daarover, want we zouden een prachtige wereld hebben als we onze dierlijkheid echt onder controle zouden hebben.
Dat is helemaal waar. Maar ja, daarom word ik denk ik ook evangelist van het gezonde verstand. Ik trek gewoon ten strijde tegen de idiotie, en heb goede hoop dat er daardoor toch iets verbetert. Ik hoop dat het me lukt.
fbs33 schreef:Ethiek is menselijk, en als zodanig op menselijke wijze (try and error) tot stand gekomen
Het aannemen, dat goddelijke decreten, de menselijke ethiek bepaald zouden hebben, werd/wordt geindoctrineerd uit de behoefte om e.e.a. te bestendigen en niet om ze te maken, want de ethiek wás er al!
SjaanTje schreef:Ik heb toevallig vandeweek heel veel over de geschiedenis van Rusland zitten lezen, en wat me opviel, is dat de russen altijd aan wereldvreemde en gruwelijke despoten overgeleverd zijn geweest. In opdracht van een van deze engerds is het volk ook nog eens gewelddadig gekerstend (zoals overal eigenlijk), zodat het volk sindsdien slaaf van zowel kerk als tsaar is geweest.
Het enige verschil met de sovjettijd is dat de mensen van de sovjetregering mochten studeren, want wetenschappelijke doorbraken waren goed voor het prestige van het land. Van de tsaren mochten de mensen alleen maar voedsel en wat handwerk produceren. De mensen werden door de tsaren genadeloos uitgebuit, verkracht en gedood als de elite daar zin in had. En tijdens de sovjettijd is het geloof ik niet veel anders geweest.
[...]
Wat ook nog kan, is dat de mensen met Gorbatsjov en Zuipschuit een verwarrende tijd achter de rug hebben, en duidelijkheid en vertrouwdheid willen, ookal is dat onderdrukking. Poetin is vrij snel na zijn aantreden begonnen met het herstel van de oude werkwijzen en instituten. Het zoeken is nog naar een overlevende Romanov die de tsarentroon wil bestijgen.
Zunrita schreef:Els, ben jij een aanhanger van Onfray?
fbs33 schreef:'Ik geloof dat het een diepmenselijke behoefte is om'........ enz. zeg je.
els schreef:Zunrita schreef:Els, ben jij een aanhanger van Onfray?
Een aanhanger gaat wat ver, maar ik heb zijn boek 'Atheologie' gekocht, om wat gesprekstof over het atheisme te hebben.
[...]
Er is wat voor en wat tegen zijn boek, maar wel leuk vond ik de suggestie om een 'atheologie' te ontwikkelen, dus een 'wetenschap van het atheisme', als tegenhanger van de 'theologie'. Dat idee heb ik inmiddels overgenomen. [...]
fbs33 schreef:Natuurlijk zijn de moordenaars van Pim en Theo gemanipuleerd (de één door links gedachtengoed, de ander door islamitisch gedachtengoed (eigenlijk óók links
Kun je je energie niet beter steken in een oorspronkelijke denker als Nietszche?
els schreef:Hmm, ik ga even lekker afdwalen.
fbs33 schreef:Ethiek is menselijk, en als zodanig op menselijke wijze (try and error) tot stand gekomen
Het aannemen, dat goddelijke decreten, de menselijke ethiek bepaald zouden hebben, werd/wordt geindoctrineerd uit de behoefte om e.e.a. te bestendigen en niet om ze te maken, want de ethiek wás er al!Els schreef:Dat is inderdaad stelling 1 die kan worden ingebracht tegen het geloof dat de goden de goedheid in de wereld hebben gebracht, en dat mensen zonder godsdienst egoistisch zijn en elkaar beroven en de hersens inslaan.
De mens is in principe een sociaal maar ook kwetsbaar wezen, dat is aangewezen op de hulp van zijn medemensen. De behulpzaamheid, zorgzaamheid en diplomatie zit in onze genen ingebakken, want als wij deze eigenschappen niet bezaten, zouden we niet geëvolueerd zijn tot wat we nu zijn. Dan waren we al honderdduizenden jaren geleden opgevreten door sabeltandtijgers en holenberen.fbs33 schreef:Mensen hadden en hebben nog stééds de neiging om hún ego op te poetsen dmv. roof en moord (+alles wat daar tussenin zit!).
Een andere neiging, nml. het bij elkaar kruipen voor wederzijdse bescherming, botste daarmee, maar overwon die individuele neiging uit praktische overwegingen.
'Men' kwam er door ervaring(en) achter, dat het onderling roven en moorden!, de groep dusdanig verzwakte, dat de reden voor het bijeenkruipen, geheel en al teniet werd gedaan!
NOG STEEDS is het een duidelijke zaak dat je bv. de moordenaar van je kinderen rustig op de rails laat liggen voor de aanstormende trein, en er misschien slechts één haartje op je hoofd eraan denkt om hem/haar van de rails af te slepen!
Dat de maatschappij wetten en regels heeft ingesteld, om bovenstaande gedachtengang te ontmoedigen (door er sancties voor in het leven te roepen!), zal 'jou'(in algemene zin als 'mens', en absoluut niet persoonlijk bedoeld) op zo'n moment 'worst' zijn.
Eerder zul je pogen de eventuele sancties ontlopen, door allerlei smoezen en excuses te bedenken om aanvaardbaar te maken dat er geen enkele weg open stond om die moordenaar nog weg te slepen. (en dan kan de Heere Uw God honderd keer roepen, "Mij is de wrake", jij zult hem niet gehoord hebben!)
Maar óók de hedendaagse 'graaiers' geven m.i. duidelijk aan dat het individuele ego, de ruimte benut, die het maatschappelijke ego hem (de graaier) biedt! (en hij/zij de óók aanwezige nooddruft van die maatschappij aan de zolen lapt!!)
Ik trek de vrouwen óók in het moeras, door te stellen dat zij hun gunsten aan die graaiers geven en trots en triomfantelijk om zich heen kijkend in het Rolls-je van hun man (de graaier) stappen! Evenzeer als zij zich de diverse andere geneugten laten aanleunen die het bestaan naast een graaier biedt!
Sterker nog!;Een maatschappij, die binnen zekere grenzen, ruimte MOET bieden aan het ego van zijn onderdanen, omdat anders de individuele interesse voor een maatschappij die dat NIET doet, dusdanig vermindert, dat die maatschappij vroeger (of later) ineenstort door gebrek aan medewerking der individuen (de USSR bv!) of het tegenovergestelde "KAPITALISME" dat zijn energie ontleent aan de 'hoop'van zijn onderdanen om ooit kapitalist te worden! (verhalen van krantenjongens etc. ) om die hoop levendig te houden haha
De goden hebben met dit bovenstaande verhaal NIETS te maken [op slechts twéé puntjes na! m.i.!]
Het eerste 'puntje' werd in de loop der tijden steeds duidelijker, nml. 'menselijk gezag/decreterende leiders was 'labiel' door bv. stervelijkheid/veranderende inzichten v.d. elkaar opvolgende leiders.
Het tweede puntje was een zich manifesterende entiteit dmv. natuurrampen, alsmede raadselachtigheden als zon, maan en sterren (en wat verder op onbegrip stuitte bij die mens van toen)
Zoals jou bekend, inmiddels (hoop ik) noem ik deze entiteit 'gad'
(uit pure luiheid haha)
Gad werd ondervonden, en de (ondergane) 'ervaringen' probeerde men, (net als de rest van flora en fauna in zijn omgeving), in de hand te krijgen door 'gedragingen' als reactie daarop, uit te proberen, en bij vermeend goed resultaat, te propageren.
Langzaam maar zeker begon een 'god' (als derivaat=afgeleide)van die nogal neutrale en wispelturige 'gad' zijn intrede te doen!
Als steller van regels, OM HET TOT STAND GEKOMEN GEDRAG TE BESTENDIGEN!
De STARRE vastigheid was geboren, en het kostte iedere keer MÉÉR moeite om de, door ervaring! verbeterde regels verder te verbeteren!
Oók vanwege het feit, dat een in getal uitbreidende clerus er een aardige boterham zónder veel moeite in ontdekt had.
En vocht tegen iedere verandering, totdat aanpassingen hunnerzijds 'rond' waren, zodat hun stand (en aantal) er geen schade door zou lijden!
Een mooie onveranderbare (of slechts zéér moeizaam veranderbaar) starre maatschappij als prachtig antwoord op de door schade en schande verworpen labiliteit!
Instinct(gevoel) en kennis door het interpreteren van ervaring met een 'god' als schepper van 'ervaringen' kon NIET ANDERS DAN DOODLOPEN!
Godsdienst verwerd tot een ommuurde tuin, waarbinnen ieder kiezeltje iedere keer weer! door nieuwe mensen om en om werden gedraaid!
De VELE gelijke bevindingen werden op grond v.h. getal daarvan tot waarheid verklaard!
Ik weet het beter dan 4 miljard (of zo) medemensen, klinkt zo hautain (en wordt [gokkend op valse bescheidenheid] nogal eens gebruikt om je je belachelijkheid te doen inzien, jaja)
In een wereld waar menselijke wetenschappelijke kennis, langzaam vorderend, een basis legde als een andere uiting van de mens, nml. zijn 'ratio'!
Die drong op naar de 'muren' als een volgende stap op weg naar een vollediger bewustzijn! enz.
Om daarna te pogen om eroverheen te kijken!
Wat daar te zien zal zijn?
Naar mijn mening; 'Iets' dat maakt dat de mens nog een lange weg te gaan heeft, om e.e.a. acceptabel , en hanteerbaar te maken in een rechtvaardige uitvoering ervan!
Supergevaarlijk in de handen van megalomane gekken, en een perfect veilige afdichting vereist om onverantwoordelijk handelen te voorkomen!
Een psychologische benadering v.d. mens, met het doel om hem een hoop af te leren dat hij/zij zich juist met zoveel moeite heeft aangeleerd op zijn ontwikkelingsweg naar nú.
(kleine suggesties in die richting in de kringen van mijn bekenden, hebben mij de typering 'excentriek' opgeleverd, zodat ik met hen nú in arremoede tussen de muren rondscharrel haha)
Agressie en wantrouwen zijn eigenschappen die worden ontwikkeld door een slechte opvoeding, door opvoeders die zelf ook al door angst en onvrijheid niet lekker in hun vel zitten - angst voor hun medemensen dan met name, omdat zij niet altijd even betrouwbaar zijn.
Het zijn eigenlijk vooral de godsdiensten die vanwege het sektarisme en het ontzag voor de 'allerhoogste' angst voor vijanden en defensieve reflexen tot een geïnstitutionaliseerd structuurelement van onze samenleving maakten. Geen ethiek, maar wantrouwen voor de ander, die de 'allerhoogste' van zijn voetstuk dreigt te gooien, dus die snel onschadelijk moet worden gemaakt, dat is wat de godsdiensten ons inpeperen.
Nu tegenwoordig dankzij het patriarchaat de vrouw als broedkip wordt gebruikt, zijn zorgzaamheid, behulpzaamheid en vredelievendheid niet meer zo belangrijk voor het voortbestaan van de soort. Hoe inefficiënt, solitair, egocentrisch en zelfs moorddadig we ook leven, de in gevangenschap voortdurend barende vrouwen zorgen ervoor dat de mensheid niet ten onder gaat aan gebrek aan solidariteit, maar zich als onkruid over de wereld vermenigvuldigt, woekerend tot in alle uithoeken van de wereld.
De baarmoeders van vrouwen worden net zolang door het vaderrecht geëxploiteerd tot de mens aan het kwantitatieve succes van dit systeem ten onder gaat. Daar speelt de ethiek van de godsdiensten een hele grote rol bij.
Dit is een profetie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten