Hallo
Zou iemand me kunnen helpen??
Ik zoek namelijk zoveel mogelijk over de Romeinse godin van trouw ' Fides' .Ik vindt er zo weinig over,weet iemand er meer van????
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groetjes van Katia
![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
els schreef:Hai Katia, op deze pagina staan een paar links naar pagina's over Fides, misschien heb je daar iets aan?
(Ergens halverwege)
Fides; Een Romeinse godin, de personificatie van het goede vertrouwen (of geloof: faith). Ze heerste vooral over de verbale contracten. Haar cultus zou zeer oud zijn, en dateren uit de tijd van koning Numa. Ze werd afgebeeld als een oude vrouw met witte haren, en ze zou ouder zijn dan Jupiter.
Ze had een paar bedekte handen als symbool, en wie aan haar offerde, moest dit doen met de rechterhand, bedekt met witte stof.
Voor haar stond een tempel op de Capitolijnse heuvel in Rome, en een feest voor haar werd gevierd op 1 oktober. Livius deelde mee dat op deze dag de flamines naar haar tempel reed in een wagen getrokken door twee paarden, en hij bracht hier offers aan haar.
Aangezien aan deze godin geen flamen was toegewezen, is het mogelijk dat andere priesters dan flamines dit ritueel uitvoerden.
Tempel van Fides
Ook genoemd: tempel van Fides Publica, en tempel van Fides Publica Populi Romani. Hij was gebouwd door Aulus Atilius Calatinus, en was door hem ingewijd op 1 oktober 254 vc. Hij stond op de Capitolijnse heuvel in Rome, waarschijnlijk in de Area Capitolina, bij de tempel van Jupiter Optimus Maximus. Hij werd af en toe gebruikt door de senaat voor vergaderingen, en werd een bewaarplaats voor wetten en verdragen die op bronzen tabletten waren geschreven, en aan de muur werden gehangen. Hij werd door Marcus Aemilius Scaurus gerestaureerd in het jaar 58.
Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten