![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Aan vrouwtje Linda gevraagd of ze het daar mee eens is:
"Jaaa, eh, ik geloof dat ik wel steeds beter nee leer zeggen als ik dat bedoel."
Zunrita schreef:Ah. Ik snap het al: hij staat nog op wintertijd!
Mannetje John, op de vraag of hij vrouwen ook zo vreemd vindt: "Ja, ze zeggen altijd nee als ze ja bedoelen."
Aan vrouwtje Linda gevraagd of ze het daar mee eens is: "Jaaa, eh, ik geloof dat ik wel steeds beter nee leer zeggen als ik dat bedoel."
DE CLOU
De clou is dat Linda zegt dat ze het eens is met haar broer, maar vervolgens het tegendeel impliceert, namelijk dat ze ja zegt als ze nee bedoelt.
En dat is een erkend vrouwenprobleem: ja zeggen terwijl je nee bedoelt.
SjaanTje schreef:Mannen kennen volgens mij maar 1 betekenis voor 'ja', namelijk 'ik wil het'/'ik ben het ermee eens', terwijl het voor vrouwen vele betekenissen kan hebben, afhankelijk van de situatie.
devrouwechtzien schreef:En geheel volgens de patriarchale vrouwen emancipatie, gaan vrouwen dus die knik afleren, in plaats van dat mannen gaan leren wat die knik betekent.
els schreef:Maar er is ook nog een andere reden dat vrouwen 'ja' zeggen, en dat is: conflict en confrontatie vermijden.
......
Op een moment dat een man niet redeneert om aardig te worden gevonden maar om overwicht te krijgen (bijvoorbeeld wat zijn positie betreft) moet je daar niet begrijpend of volgend op ingaan, maar je moet er frontaal tegenin gaan. Zelfs al denken mensen dan: jemig wat 'onvrouwelijk'. Wie heeft verzonnen wat vrouwelijk is?
Zunrita schreef:Mannetje John, op de vraag of hij vrouwen ook zo vreemd vindt:
"Ja, ze zeggen altijd nee als ze ja bedoelen."
"Jaaa, eh, ik geloof dat ik wel steeds beter nee leer zeggen als ik dat bedoel."
devrouwechtzien schreef:Zunrita schreef:Mannetje John, op de vraag of hij vrouwen ook zo vreemd vindt:
[...]
Goh, heeft John toch gelijk.
Maar het is wel dienstig aan de aloude gemaksfantasie dat de hele wereld (en zelfs het universum) valt op te delen in hapklare brokken mannelijk en vrouwelijk, licht en donker, actief en passief, enzo-enzo-enzovoort. Daar moeten 'we' hoognodig vanaf want de onaantrekkelijke kant van de vergelijking valt altijd het vrouwelijke ten deel.
RoyJava schreef:Zou het Zunrita?
Zijn we niet bezig langzamerhand bovennoemde te ontdekken en die hapklare brokken te consumeren, waardoor de mogelijkheid ons ten deel valt de uiterlijkheden en "innerlijkheden" (noem het waarden en normen) zélf te ervaren. Of Jung dat nu anima - animus noemt, het zal nog enige tijd vergen om elk mens ervan te doordringen dan het vrouwelijke in de man kan zitten en andersom. En dan ook nog het mannetjes - vrouwtjes principe uit het God - Godin te halen, och, dan zouden wij al een heel eind onderweg zijn, toch?
Overigens heeft St. Hawking aangetoond dat de zwarte materie méér bevat als de lichte, zodat die "onaantrekkelijke" kant letterlijk op het punt staat geheel naar de ándere kant van de plank gewipt te worden... 'cuses voor woordgebruik![]()
groet Roy
Absoluut niet nodig ZunritaWaarom zou het nodig/wenselijk zijn om bepaalde eigenschappen en verschijnselen als mannelijk of vrouwelijk te benoemen als daar geen reden toe is? Waarom niet donker noemen wat donker is, en licht wat licht is?
Ehhh,... waar wordt dit expliciet beweerd? ... en bedoelde dat St. Hawking de zwarte materie aantrekkelijker maakt door onderzoek en studies erover ...Overigens benoemt Hawkins de zwarte materie niet als vrouwelijk - daar is zijn taal & denken te precies voor.
RoyJava schreef:[...]Overigens ging ik helemaal mee in je gedachten van bericht 145, en wilde enkel wat toevoegen betreffende de hapklare brokken. En dát in combinatie wat de massa aangaat, en idd níét de mijn (of jouw) opvatting in persoon. Dat is helaas dus ontschoten ...![]()
...het zal nog enige tijd vergen om elk mens ervan te doordringen dan het vrouwelijke in de man kan zitten en andersom...
je betoog gaf daar wel aanleiding toe
RoyJava schreef:je betoog gaf daar wel aanleiding toe
Dat heb je nog lief uitgedrukt... voor iemand wiens achtergrond in nauw verband staat met de androgyne, transgender wezens en door diens oma's verleden de belangstelling voor de Sjamanistische Bissu's enorm is aangewakkerd
!
Kan me zo voorstellen dat deze wezens überhaupt geen verzinsels zijn en harde feiten in bewaring houden die verder reiken dan "ons" begrip van donker en licht, groet Roy
In januari werd in de Verenigde Staten met veel bombarie en trompetgeschal een nieuwe Bijbelvertaling gepresenteerd. Eentje die door zijn 'gendercorrecte' karakter beter zou aansluiten bij jonge generaties gelovigen en niet-gelovigen. Maar over de vraag wat gendercorrect is, valt natuurlijk te twisten. Dat Adam een man was, is bijvoorbeeld helemaal niet zo zeker.
Hey Zunrita,...De kwestie die jij aankaart, en waarover dit artikel gaat, gaat het niet over beeldspraak, maar over werkelijke! tweeslachtigheid
Dát vraag ik me af, hoor. De veelvuldigheid van de "Godin" (wo. aarde) en de enkelvoudigheid van de "God" (wo. lucht/hemel) hebben toch wel tot de overlevering geleid van Teirisias, de "blinde ziener". Hij wist mede te delen dat de vrouw (hier Hera) 9 keer het genot kon beleven, en de man (hier Zeus) slechts één keer! Wat de symboliek verhaalt over de veelvoud van de duizendnamige Godin (van natuur, vlees en bloed) en de eenvoud van enkelvoudige syllabe God (van geest, luchtkastelen en sperma). Ehm, en wel een aanleiding opwerpt van de jaloersheid van die mannelijke ééngodDat vind ik wel een belangrijk thema omdat dat een ervaren werkelijkheid is, i.t.t. imaginaire tweeslachtigheid die bijna altijd een afgunstige wensdroom van mannen en mannelijke 'goden' is.
... of zoals je de gewéldige uitdrukking van "afroditherme" gebruikte, wat heel nauw aansluit bij het ritueel van Siva - Kali, eenvoudig beschouwd als de cirkel-punt en de punt die uit de cirkel treedt en de spiraal doet manifesteren (wat wij misschien willen beschouwen als het kind dat uit de schoot wordt geworpen, doch heel nauw aansluit bij de "wens", dat uit het vrouwelijke het mannelijke treedt, en daardoor het vrouwelijk-mannelijk gen ontwikkeld werd, wat in de dierenwereld door de ratachtigen zou zijn verwezenlijkt!).Hermafrodieten - of afrodithermen zoals ik ze liever noem, om het vrouwelijke maar eens voorop te zetten - zijn een realiteit, evenals transseksuelen.
Geen probleem, ... in 't kort zijn de Bissu's de "laatste" transgender Sjamanen, levende op het Indonesisiche eiland Sulawesi/Celebes, die gedurende een ruime tijd bestudeerd zijn door Sharon Graham (die met deze luitjes een paar jaar heeft samengeleefd). Deze thans als travestie-uitziende transgenders waren ooit heel vrouwelijk als transgenders, en worden "erkend" als transgenders én als sjamanen.Als overtuigd non-windoosgebruiker
Vermoed Zunrita, dat wij (ónze generatie mens) gewoonweg de m/v-verdeling níét kunnen en mogen negeren, vanwege onze oorsprong, de geboorte uit moeders en vaders. Wanneer wij idd de geboorte van het wezen zouden kunnen aanwijzen die níét bloed-sperma is, wij verder kunnen denken in termen van androgyne, tweelslachtig, hermaphrodite, aphroditherme, transgender etc. Mme H. Blavatsky heeft ooit reeds opgeworpen dat "wij" de bloedgeborenen zouden zijn, en daarvoor rassen ontwikkeld zijn uit oa. de zweetgeborenen, de beendergeborenen en de gedachtengeborenen (met in de toekomst de woordgeborenen). Een interessant, hoewel nog met utopisch, perspectief, toch?Maar valt daar niet over te denken/voelen in termen die de strikte m/v-verdeling te buiten gaan? Dat lijkt me zeer gewenst.
Beetje vreemde suggestie, doch dit vraag-antwoord berichtje lijkt bíjna bedacht vanuit een sexueel-getint karakter ...Mannetje John, op de vraag of hij vrouwen ook zo vreemd vindt:
Breaking the 'jam karet' habit
Amol Titus
Living in Jakarta, we have all had experiences related to poor time management. It is almost as if there is a growing culture of jam karet or casually extended time in which deadlines are not honored, guests -- including ministers and officials -- cancel at the last minute, project overruns become the norm and days are spent wasting time followed by hours scrambling to catch up. The excuses are often the same -- the omnipresent macet (traffic jam), scheduling mix-ups, unforeseen emergencies, communication problems, tendency of pelupa (forgetful) and so on.
When left unchecked or not confronted jam karet becomes a habit. A habit in which we effectively devalue time, choosing to extend, prolong, procrastinate, postpone or defer in preference to closure, execution, completion or punctuality. Since time is a precious and limited resource this attitude clearly has adverse implications for the individual, businesses and the economy in general. Delays breed inertia that in turn fosters low productivity.
The first cause of ineffective time management is mixed priorities. The Italian economist Vifredo Pareto hypothesized, "twenty percent of the time at work is spent doing things which account for 80 percent of the results and 80 percent of the time is spent doing things which account for 20 percent of the results". Put another way, the Pareto Principle challenges managers to constantly evaluate what are the important tasks -- important from the perspective of the shareholders, the business, staff or customers rather than important to the individual manager. Important does not necessarily mean urgent, and important also does not mean always doing first what the boss wants. Remember bosses can also often be weak time managers.
There is an unfortunate tendency in some companies to look at firefighters or managers constantly battling crises with respect and admiration. In a volatile operating environment like Indonesia the ability to manage crisis is essential but we often notice "the scrambling individual".
Such individuals create the impression that every thing is most urgent every time. Often such managers have mixed-up priorities and are struggling to cope with the range of their tasks. Their lack of organization at times is the cause of the crisis and the last minute panic is an attempt to disguise their own weakness or miscalculation. Remember, scrambling does not denote positive business development energy.
The ability to correctly prioritize is a prerequisite for a modern manager. To understand the key tasks that need to be performed. To be able to recognize the value that these tasks are generating in terms of customer satisfaction, employee morale, market share growth, profits, quality and so on. To allocate commensurate time that is proportionate to the importance and priority of the tasks.
The second cause of ineffective time management is inability to say "No".
Martin Scott, a writer on the subject of time management, states "a common problem of poor time managers is over-commitment. It is also a frequent cause of stress. Therefore, a key element in effective time management must be the word 'No'. It is a very simple word but some people have an awful lot of trouble with it." This is quite true in the Indonesian context where often due to cultural sensitivities people are reluctant to say "No" upfront.
Though appearing to be popular or respectful, the inability to say "No" often results in bad time management. Decisions are deferred, files left unattended, commitments are kept hanging and there is a tendency to become risk averse. By not saying "No" (which can be said firmly but politely) important tasks start getting affected as attention gets divided or distracted.
Learning to say "No" starts with empowerment-- if a manager is constantly overriding juniors in decision-making then the subordinates will not develop the confidence or ability to say "No". Saying "No" correctly also requires staff to understand the difference between assertiveness and aggressiveness. In the former you are making a confident statement without trampling the esteem of the counterparty. Assertiveness is more suited to the Indonesian psyche as compared to aggressiveness or one-upmanship that is harmful to teamwork.
The third aspect in ineffective time management is self-organization.
Take a look around your office and you will find that amid all the harried or rushed colleagues you will find the rare individual who is punctual, neat, appears to be in control and often manages a good work-life-family balance. Such individuals demonstrate a high degree of self-organization.
Self-organization stems from the following -- first, effective activity management; second, multi-tasking or simultaneous handling of tasks; third, role clarity in being aware of the expectations in terms of delivery and quality and fourth, a general dislike for time wasting. A belief that time is finite and precious and not to be taken for granted like the elastic or stretchable karet (rubber).
Ultimately, as the management guru Peter Drucker summarized "time is the scarcest resource of the manager, if it is not managed, nothing else can be managed".
The writer is a Nehru scholar from St Stephen's College, Delhi, currently working as a senior vice president at HSBC Indonesia. The views expressed in this article are his own.
Bron
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten