![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Ik weet niet wie je met Nelke bedoelt........ik heb wel bril en grijze baard........en niet ik, maar mijn vriend heet F de Zwart......die mijn atoomtheorie op zijn website heeft staan.clue schreef:Sorry ik heb gekeken maar zonder geluid HOE zag je er eigenlijk uit, met Bril en grijze baard en die"Nelke"? of was je in een andere dimensie aanwezig? Heet je F de Zwart? mijn Buurman in Delft: Minder Broeders straat 20, heet ook de Zwart. ( Hij gunde me nog geen schuurdakje, terwijl- ie zelf wel een dubbele Boven-Slaapkamer bouwde! Waarvoor hij MIJ geen toestemming vroeg.)
de eindkrak is het einde van het hele heelal volgens de wetenschap als een gigantische implosie.......en de Oerknal is het begin geweest.De EIND-CRACK( dat heb je toch alleen bij superNova's? als de neutronenster zo verdicht is, dat hij "Critisch beledigd"is! en dan een "Pulsar"wordt. Was er dan ook een Begin-Explosie?
prima......clue schreef:Sorry, dat Frobisherr moest natuurlijk zijn : Frauenhofer( 1720 Zonne-spectrumonderzoek.)
die ouwe kerel ken ik helemaal niet.....had die het ook al over ruimteschepen?clue schreef:HariKrish! Holy Mozeskriegel!, je lijkt met je ruimteschepen wel op de schrijveroveoud Babylon; Zachariah Setchin!. . .
ruimteschepen in het oude babylon.....niet te geloven.....en ik geloof het ook niet......en hou het liever bij mijn eigen ruimteschepen.......voor onze eeuwige toekomst in het heelal.........clue schreef:Nee dat is een populist en geschiedenischrijver ( Spaceship ports in iedere oude babylonische provincie-hoofdplats!)die de goedkeuring en waardering kan wegdragen van "onze" gezellige warme webmaster Els . Je kan zijn ( vertaalde) boeken in iedere bibliotheek terugvinden of zelfs in het engels bij "De Slegte" kopen!
![]()
PS,"De Slegte"is mijn gebruikte boeken leverancier waar ik sinds 1970 al meer dan 1.000 boeken heb gekocht!![]()
Logos is per definitie een verkeerd vertaald begrip en is niet te verwarren met een persoon zelfs niet in geestelijke zin.
Logos is vanuit het Hebreeuws zowel scheppingdaad als woord.
Geen etiket, maar een kwestie van logisch begrijpen.Stardust schreef:Hoi Els
In de eerste plaats houd ik mij niet bezig met evangelisatie.
Harry schept een beeld van de cosmos en de microcosmos.
Als kind koesterde ik die gedachte ook. Een atoom is een beetje te vergelijken met een planeetstelsel.
Maar je kunt de zaken niet alleen maar zo eenvoudig verklaren.
Dan is er de immanentie en transcedentie van het goddelijke als je daar een etiket aan kunt hangen?
Niet de atomen bezitten intelligentie, maar de microwezens, die in die atomen wonen.Dat atomen intelligentie zouden bezitten is al geponeerd door Annie Besant, een van de oprichters van de Theosofie.
Nee: het is pure logica, die het heelal en het bestaan van God verklaart. En daarvoor heb je zeker harriechristus voor nodig.Ik ben het wel eens dat de het heelal of het leven niet door toevalligheden kan zijn ontstaan. Nog in stand te houden. De kans dat een mutatie slaagt is zo klein. Natuurlijk vinden er mutaties plaats, maar het is absoluut geen afdoende verklaring voor de oneindige diversiteit en de intelligentie van wat bestaat. Want dat er intelligentie aanwezig is valt niet te ontkennen, alleen de verstokte sceptici willen het niet weten. Maar hun armzalige theorie bevalt mij evenmin. De gedachte dat er iets allesdoordringends bestaat ligt ten grondslag aan het begrip Tao. Dat is in feite een niet Theïstisch concept. Dus daar heb ik Christus niet bij nodig.
Wat Harry poneert is puur hypothese.
Het is echter veel verder ontwikkeld door Hegel en in mijn atoomtheorie.Het concept van de drieëenheid is zo oud als de wereld en de geschiedenis begon niet in ons jaar nul.
Het is ook nog niemand gelukt om er een speld tussen te krijgen.Altijd zijn er verlichte meesters geweest en het ophemelen van Christus tot megalomane proporties zou Hij als hij het als hij kon lezen (hij was immers ongeletterd) verafschuwen.
Maar sommige mensen hebben de behoefte om hun fantastische gedachtengang breed uit te meten om overtuigender over te komen, anderen de adem te benemen om kritiek te uiten of zelfs maar iets tegen te werpen. Je mag het ook dwangmatig noemen omdat er geen speld tussen mag komen.
En wat als zodanig ook juist is, hoewel het ook voor de logica van de begrippen geldt.Het aangeven van de drieëenheid heeft voor mij geen toegevoegde waarde want ook die is gewoon een antropomorf denkbeeld.
Het is een feit.Het individuele wordt zeker op genomen in het collectieve, dat bewijst de psychologie wel.
Maar om dat gelijk te stellen met het universum is gewoon een metafoor en daarom nog geen feit.
Logos en rede zijn identiek en hoger dan het irrationele, dat negatief is en chaotisch en niks verklaart.Dan nog iets; het rationele en irrationele hebben gelijke waarde,
hoe paradoxaal dat ook klinkt. De logos gelijk te stellen met de rede is dan ook volstrekt onjuist, maar wel een argument van voornamelijk protestanten en taalredenaars.
Of bedoel je hier jouw eigen woordensalade en primitieve opvatting omtrent de werking van Gods Geest in eenheid met het scheppende vermogen van de mens.Logos als uitspraak kan worden opgevat als de Jungiaanse spermatozoën. De primitieve gedachte dat alles wat God uitspreekt onmiddelijk realiteit wordt. Vandaar ook dat woord en daad een begrip vormde. Maar dat scheppend woord is niet gelijk te stellen niet onze woordensalade.
het lagere is niet de grondslag van het hogere, maar in wezen andersom. Dat hogere kun je leren kennen in de filosofie van Hegel en in mijn atoomtheorie.In de primitieve psychologie en de magie leefde de gedachte dat als je de naam van iets kende er tegelijk macht over had. Dat is natuurlijk onzin, maar ligt hieraan wel ten grondslag.
Jouw eigen gedachten zijn zelf erg primitief en hebben weinig met mijn atoomtheorie te maken.De uitspraak van God moet dan ook opgevat worden als een menselijke projektie. Je kunt het metaforisch wel vergelijken met trilling. Shiva danst het ritme van de schepping. Hier is het dus de dans die alles in stand houdt. De gedachte dat de hele materie niets anders is dan energie past dan wel in dat beeld.
Maar het blijven heel primitieve menselijke denkbeelden.
De werkelijkheid is namelijk oneindig gecompliceerder.
Iedere eenvoudige theorie en dat geldt voor elke theorie is dan ook niet toereikend en bovendien met een zeer beperkte houdbaarheidsdatum.
De Logica komt tot bewustzijn in de denkende mens.Stardust schreef:Logos is per definitie een verkeerd vertaald begrip en is niet te verwarren met een persoon zelfs niet in geestelijke zin.
Dus dat klopt dan al niet. Het woord is het middel om van de logica als begrip bewust te worden.Logos is vanuit het Hebreeuws zowel scheppingdaad als woord.
Dat is jouw interpretatie. De Logos wordt zich bewust in het denken door middel van het woord.Dus Logos als het woord op te vatten klopt niet maar is gehanteerd om de suprematie van het Patriarchale denken te steunen. Zeer ten onrechte overigens.
De mens is naar het beeld van God, beter: een primitievere vorm van de microwezens.De boekenstapel die met een Tsunami aan woorden bijeen is geschreven zegt letterlijk niets over God, wel over het godsbeeld maar dat is een puur antropomorfe opvatting.
De natuur leert niks, alleen de Geest doet dat, de Geest van het denken, die als onbewuste Logica ook in de natuur aanwezig is, maar alleen door de geest in de mens begrepen kan worden.Thomas van Aquino meende na een religieuze ervaring dat alles wat hij geschreven had pulp was. Bernardus van Clairveaux zei werp alle boeken weg en de natuur zal je alles leren.
De Logica is door Hegel begrepen als een systeem van tegendeligheid van begrippen, die in hun tegendeligheid tevens een eenheid vormen.Het woord is dan ook beter en oorspronglijker te begrijpen als beeld of denkbeeld. Logos is een niet te vertalen begrip en zou beter het Tao of het Al kunnen heten.
De Logica is het redelijke of wetmatige denken.els schreef:Stardust, wat goed dat het je überhaupt lukt om met een inhoudelijke reactie te komen. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar iedere keer raak ik verward in de gedachtengang. Ik heb nogmaals gelezen wat harriechristus nu wilde zeggen over dat logos, maar ik snap het weer niet. Het viel me wel op dat hij zichzelf christus noemt, dus ik vroeg me af of hij die logos ook op zichzelf en zijn theorie betrekt.
Er is een verschil tussen de betekenis van een woord en het woord zelf als klank of geschreven tekens.Logos is per definitie een verkeerd vertaald begrip en is niet te verwarren met een persoon zelfs niet in geestelijke zin.
Logos is vanuit het Hebreeuws zowel scheppingdaad als woord.
Ik vraag me af of deze dubbele betekenis in de oudheid misschien beter werd begrepen dan tegenwoordig.
Tegenwoordig zien we het woord 'woord' gewoon als een woord, maar vroeger bestond er ook een opvatting over het woord als wet. Je ziet dit nog in een woord als 'dictator', wiens 'woord' uitgevoerd diende te worden, als een wettelijk voorschrift. Het woord 'fatum' had ook goddelijke implicaties. Het 'fatum' (gesprokene) was een soort orakel of godsoordeel van de Faten, en zelfs de goden waren aan hun uitspraken gebonden. De naam van de orakelgodin Fatua is hiermee ook verwant. Je vindt het ook terug in het woord 'profetie' of 'profeet'.
Dus misschien was het voor de mensen in de oudheid makkelijker om zich bij het woord een soort 'goddelijke' of 'natuurlijke' wet voor te stellen.
Weten doe ik het niet, want zo goed zit ik niet in mijn talen.
Hoe dan ook snap ik nog niet wat Harriechristus er nu mee wilde zeggen.
Het valt verder op dat iemand die in de rede meent te zijn verankerd, juist met dit soort far fetched denkbeelden komt.
oké, ik weet niet hoe ik het moet verkleinen, dus laat zo dan maar.els schreef:Harrie, ik heb de afbeelding hierboven verwijderd omdat zulke brede afbeeldingen van 900 px niet op alle beeldscherms passen, en daardoor wordt de leesbaarheid van de forumpagina verstoord.
Als je hem zou kunnen verkleinen tot ca 500 of 600 px breedte is het geen probleem, denk ik. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende beeldschermformaten dat ik er niet zoveel zicht meer op heb wat er nou kon of niet.
Inderdaad: want dat het leven zo maar vanzelf is ontstaan, dat is zoveel gemakkelijker te "begrijpen!"els schreef: 'Intelligente atomen' heeft op ons geen bekoring meer, althans net zo weinig als een verhaal over een schepping uit klei.
een hoop gekanker zonder enige inhoudelijke kritiek, waaruit begrip zou moeten blijken.Stardust schreef:Ben het helemaal met je eens Els. Dit is gewoon een vorm van ivoren toren redenatie, want met denken in de zin van kritische observatie en reductie of conclusie heeft dit niets meer te maken.
Waar je zaken niet meer aan de hand van de realiteit kunt verifiëren of toetsen draait het kompas dol, net als je de polen meent te hebben bereikt.
Het lijkt wel wat op de Ourobouros, de slang die zichzelf verslindt.
Cirkelredenatie dus of kringloopwinkeltjes.
Het is een religie in de zin dat het een soort geloofsovertuiging is geworden. De twijfel moet dan worden overwonnen in een vorm van bekeringsdwang naar anderen, een zendingsmissie. En dat ontaardt altijd in een Isme.
Volgens mij is ons lichaam ook weer een maatschappij op zichzelf, met daarin 10^40 microwezens, die ons lichaam besturen en alles dus draaiende houden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten