![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Bezet_door_Arabieren schreef:De taal van Jezus wordt nog steeds gesproken....
Een bevolkingsgroep in Irak heeft de taal van Jezus als moedertaal.
Wisten jullie dat?
devrouwechtzien schreef:Bezet_door_Arabieren schreef:De taal van Jezus wordt nog steeds gesproken....
Een bevolkingsgroep in Irak heeft de taal van Jezus als moedertaal.
Wisten jullie dat?
De taal 'uit de tijd van' Jezus bedoel je? Of hoe moet ik het zien?
Pallas Athena schreef:Aangezien we het hier toch over talen hebben zou iemand mij kunnen zeggen waar ik een woordenboek van het oud-perzisch zou kunnen vinden? Ik kom in een paar boeken termen tegen die uit het oud-perzisch komen en ik vindt er niet veel over op het internet.
Modern Aramaic (1200 – present), including:
Various modern vernaculars.
These languages are not all mutually understandable, for instance Eastern Syriac is called Chaldean or Assyrian and is very different from the language of the few Mandaeans living in the province of Khuzestan in Iran who speak Modern Mandaic. Very little remains of Western Aramaic, which today is only now spoken in the Christian village of Ma'lula in Syria and the Muslim villages of Bakh`a and Jubb`adin in the Anti-Lebanon Mountains.
Modern Arameans, also known as Syriacs, are Christians. Modern Arameans are the original Syrians, but because of the large modern-day Arab population with this appellation, the term Syriacs is used to refer to more recent Aramaic-speaking peoples.
Since Christianization, Oromoyo/Ārāmāyā began to bear the connotation "pagan", whereas Suryoyo/Suryāyā (literally "Syrian") was used to refer only to the Christianized Aramaeans.
Today, "Aramaean" is used primarily in Northern Europe, by Syriac-speaking people, who were originally from the Turkish area of Tur Abdin. They are primarily followers of the Syriac Catholic and Syriac Orthodox faiths.
Bezet_door_Arabieren schreef: Ik ben bang dat dat woordenboek helemaal niet bestaat. Sommige perzische woorden lijken op Arabische woorden. Misschien ken ik de betekenis van het woord dat je zoekt.
Pallas Athena schreef:Bezet_door_Arabieren schreef: Ik ben bang dat dat woordenboek helemaal niet bestaat. Sommige perzische woorden lijken op Arabische woorden. Misschien ken ik de betekenis van het woord dat je zoekt.
Atash-Behram bijvoorbeeld, Atash is vuur geloof ik maar Behram weet ik niet.
els schreef:Op Kindal zoeken leverde niets op, maar uiteindelijk probeerde ik iets te vinden over nog levend Aramees. Op wikipedia staat een verhelderend stuk over de Arameeërs en het Aramees:
Omen schreef:Die links die jij hebt gegeven gaan over de Arameeërs en die gaan naar een Syrisch Orthodoxe kerk. Mag ik als nieuweling hier vragen met wat voor soort personen ik hier te maken heb.
Zijn jullie gewoon Nederlanders of hebben jullie een andere achtergrond.
Ik ben zelf een afstammeling van de Arameeër of volgens anderen van de Assyriërs. Hierover zijn we nog niet uit.
Die links die jij hebt gegevens Els zijn van 2 Arameese organisaties die met elkaar samenwerken. Beide teksten zijn geschreven door dezelfde persoon.
Omen schreef:Ok dus we zitten in hetzelfde shit. Ik heb ook geen land meer.
Ik heb mijn post ff aangepast met meer informatie.
Omen schreef:Ok dus we zitten in hetzelfde shit. Ik heb ook geen land meer.
Ik heb mijn post ff aangepast met meer informatie.
Ik zelf kom uit Tur Abdin in zuid oosten van Turkije grenst met Syrie.
Omen schreef:Met Kuurden bedoel je Koerden? Koerden die vechten voor Koerdistan die koerden? Die koerden die mede-verantwoordelijk zijn voor de vele doden die onder mijn volk is geleden omdat ze strijden voor een onafhankelijke Koerdistan(terwijl het ons land is)
Qobt zijn neem ik aan de kopten(egyptische christenen)
Maar nee ik heb daar niks over gehoord, leg is uit(via PM als dat hier niet past).
Omen schreef:Zijn jullie gewoon Nederlanders of hebben jullie een andere achtergrond.
Ik ben zelf een afstammeling van de Arameeërs of volgens anderen van de Assyriërs. Hierover zijn we nog niet uit. Ik zelf noem me ten eerste Suryoyo en dan pas Aramees en niet Assyrisch.
De benamingen Arameeërs en Assyriërs wordt veel gebruikt binnen ons volk omdat we van die 2(of iig 1 daarvan) volken afstammen. De Suryoye(dus Arameeërs of Assyriers) uit het deel van Turkije(Tur Abdin) of een deel uit Libanon noemen zich Aramees het deel dat uit Irak en Syrie komt noemen zich Assyrisch.
In ieder geval is het wel zo dat we beide naar de zelfde kerk gaan en dat is het Syrisch Orthodoxe kerk. De chaldeese kerk ken ik niet en is volgens mij een afsplitsing van de orthodoxe.
Bezet door Arabieren schreef:Het kan allemaal hier volgens mij, toch Els?
Ik heb veel gelezen over Aramiers en Assyriers en ik heb bewondering voor deze volkeren. Deze volkeren zijn bijna aan het uitsterven, maar de geschiedenis zal ze nooit vergeten.
els schreef:Pas wel op om niet teveel te generaliseren over Arabieren. Het zijn uiteindelijk ook maar mensen, en zij hebben te lijden onder de zelfde onderdrukking als waar jullie het over hebben. Denk alleen maar aan Saoedi-Arabië.
Je hebt helemaal gelijk als je de dingen bij de naam noemt en probeert je eigen geschiedenis terug te vinden, maar het is ook zo dat iedereen zijn eigen mening heeft, dus het heeft geen zin iedereen over één kam te scheren.
els schreef:Moslims hebben vaak zo weinig belangstelling voor hun geschiedenis
Omen schreef:
Bezet_door_Arabieren schreef:els schreef:Moslims hebben vaak zo weinig belangstelling voor hun geschiedenis
Niet generaliseren ! grapje.
Weet je dat de geschiedenis van Amazighen in Noord-Afrika door de Arabieren is verboden.
Bezet_door_Arabieren schreef: ps. Als je de mond van mensen snoert, krijg je geen bezoekers. Ik ken fora die vroeger door honderden mensen worden bezocht. Nu door maximaal 3 mensen. Het komt door de mods.
Omen schreef:Nestoriaanse kerk is een afsplitsing van de Syrisch orthodoxe kerk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Syrisch-Orthodoxe_kerk
Over het Aramees dat verschillende dialecten heeft heb ik een mooi(Engels) website voor je:
http://www.peshitta.org/initial/aramaic.html
Edit: Syrie komt van Cyrus de grote(bron mijn vader)
els schreef:PS, Omen, weet jij misschien een andere naam voor het volk dat 'Kindal' wordt genoemd, waar Bezet door Arabieren het over had?
En nog een vraag, zijn er Assyrische kerken in Amsterdam dan?
Bezet door Arabieren schreef:Kindal = Syrian = Assyrier = Sabi’a = Mamdani = Mindaie.
History/Founder/important persons/saints: The exact origins of Mandeism are unknown, and scholars argue dates ranging from the first to the fourth centuries. Because they speak a form of Aramaic, some credence is given their claim that they are descended from followers of John the Baptist; others believe they may be descended from the Essene sect.
Current leader/governing body: Mandeans live mainly in small communities in Southern Iran and Iraq.
--
Basic teachings and Beliefs of Mandeism:
The Mandeans are the last remaining continuous Gnostic sect- Mandean is from the word "Manda," or "secret knowledge.". They practice weekly Baptisms as a sacrament, and claim to follow the teachings of John the Baptist. They reject Jesus as a false prophet, who mislead people and revealed religious secrets.
The Mandeans are considered by Muslims to be "People of the Book" and the Sabeans of Koranic legend, but Mandeans give Mohammed less credit even than Jesus, identifying him as a demon.
Mandaeërs of sabiërs zijn aanhangers van een godsdienstige sekte die voornamelijk in het grensgebied tussen Iran en Irak wonen. Hun aantal is kleiner dan 100.000.
Mandaeers is afgeleid van 'menda', het mandese woord voor 'kennis'. Bedoeld wordt: kennis van God. Op grond hiervan worden de Mandaeërs wel als gnostici gezien.
Sabiërs is afgeleid van 'saba', het aramees-mandese woord voor 'dopen'.
De mandese religie is dualistisch van aard en schrijft de doop, het gebed, het vasten en het geven van aalmoezen voor.
De mandaeërs erkennen vier profeten: Adam, Seth, Sem en Johannes de Doper.
Het belangrijkste heilige boek van de mandaeërs is de Ginza Raba - 'De Grote Schat'.
els schreef:De mandese religie is dualistisch van aard en schrijft de doop, het gebed, het vasten en het geven van aalmoezen voor.
De mandaeërs erkennen vier profeten: Adam, Seth, Sem en Johannes de Doper.
Het belangrijkste heilige boek van de mandaeërs is de Ginza Raba - 'De Grote Schat'.
De profeet van Sabeeers heet in het Arabisch Yahya. Hij werd ruim een half jaar vóór Jezus geboren. !!!!!
Vreemd! Ieder half jaar komt god met een profeet uit Israel.
In de wereld werden miljoenen mensen vermoord door godsdiensten die door Joden en Arabieren zijn bedacht.
Ja, en wie de meeste agressieve volgelingen op de been weet te brengen vestigt de grootste ware godsdienst.
Het speelt zich niet alleen op ons werelddeel af, de bezopen krankzinnigheid van Zuid-Amerikaanse godsdiensten van bijvoorbeeld de Maya's of Azteken was eveneens volledig bij de beesten af.
els schreef:PS, Omen, weet jij misschien een andere naam voor het volk dat 'Kindal' wordt genoemd, waar Bezet door Arabieren het over had?
En nog een vraag, zijn er Assyrische kerken in Amsterdam dan?
Assyrische kerk zul je in Nederland dus niet vinden. Een Syrisch Orthodoxe kerk heb je wel in A'dam. Onze Lieve Vrouwe kerk aan de Oude gracht is in bezit van de Suryoye(meervoud van Suryoyo).
Omen schreef:Mijn volk staat ook bekend als de Jakobieten(maar willen niet zo genoemd worden).
Nu hoor je ook weer dat er Turkse Christenen zijn vermoord door Nationalisten in Turkije.
Aramese Taal (Lingua Franca)
De taal die de Arameeërs spreken is het Aramese taal (Neo-Aramees). Aramees was ook de taal van Jezus Christus en de Apostelen. Het Aramees behoort tot de Semitisch talen en was sinds 700 v. Chr. tot 3e eeuw na Chr. een verkeerstaal in het Nabije Oosten, zozeer dat andere Semitisch talen er door verdrongen werden. Het Aramees verspreidde zich over Assyrië, Babylonië en het Perzische Rijk, als diplomaten en handelstaal. In de Perzische tijd (600-332 voor Christus) brak het Aramees als taal door en De Aramese taal nam dezelfde positie in als thans het Engels en het Spaans, het was de 'lingua franca', de handelstaal in de Oude Wereld Reeds in de Assyrische tijd was het Aramees een internationaal gebruikte verkeerstaal geworden en als zodanig was het door de Perzen overgenomen. Vijf eeuwen voor onze jaartelling werd het Aramees ook wel "Rijks-Aramees" genoemd. Ook in het Babylonische rijk werd dit “Rijksaramees” gebruikt, maar zijn hoogtepunt bereikte het tijdens zesde eeuw v. Chr. tot 330 na Chr. Chr. Trouwens lang nadien deed het nog zijn invloed gelden. Om enkele voorbeelden te noemen:
In Afghanistan is een tweetalige tekst gevonden Grieks/Aramees, die vertelt van de bekering van de Indische koning Aśoka tot het Boeddhisme (± 250 v. Chr.). Ook deze tekst is een bewijs van de invloed van het Aramees, een invloed die zelfs buiten de grenzen van het voormalige Perzische rijk reikte. Palmyra, ten Oosten van Damascus in de Syrische woestijn gelegen, was in de eerste twee eeuwen na Christus de hoofdstad van een bloeiende Aramese handelsstaat, welk weerkeerstaal Aramees was. De inscripties lopen door tot 272 na Christus.
Zoals elke taal kent dus ook het Aramees vele dialecten. Dialecten van de taal die ooit ontwikkeld werden door de oude, prechristelijke Arameeërs, bestaan vandaag de dag nog steeds en worden hoofdzakelijk door groepen Christenen, Joden en in mindere mate door moslims gesproken in het Nabije Oosten. Deze Aramese dialecten worden in de wetenschap vaak aangeduid met de vaktermen ‘Neo-Aramese dialecten’ ofwel ‘Modern Aramese dialecten’, die op hun beurt binnen de oostelijke tak van de Aramese taal vallen, waar ook het zogenoemde Turoyo onder verstaan moet worden, dat trouwens eveneens in verschillende dialecten onder te verdelen valt (bijv. Midyad en Miden dialect), alhoewel het slechts nuanceverschillen zijn. De nog eeuwenoude gebruikte liturgische taal van de meeste Aramese (Syrische) kerken wordt ook wel het ‘(klassiek) Syrisch’ genoemd, wat zich als een Aramees dialect in de regio van Edessa (thans Sanliurfa, Turkije) heeft ontwikkeld.
Sinds de vlucht van de Arameeërs vanaf de 20e eeuw uit hun eeuwenoude woongebieden in het bekende ‘Mesopotamië’ naar de Westerse werelddelen, worden de Aramese dialecten ook elders in de wereld gesproken. Namelijk daar waar de Arameeërs hun toevlucht gezocht hebben.
Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten