Hallo Endymion,
Bedankt voor de afbeelding, dat laat inderdaad nog eens zien dat de interpretatie van 'borsten' inderdaad niet nieuw is.
De afbeelding doet met trouwens denken aan een tegengestelde interpretatie over 'Amazones', wat 'zonder borsten' zou betekenen, een interpretatie die ook door de Grieken werd verspreid, maar vaak klakkeloos is overgenomen.
Toevallig zouden juist de Amazones de oorspronkelijke grondleggers zouden zijn geweest van het heiligdom in Efeze. De 'borstlozen' zouden dan dus dan verantwoordelijk zijn geweest voor de 'godin met de vele borsten'. Maar dat was in mythische tijden, voor de latere bekende Diana-beelden werden gemaakt, die nu nog zo bekend zijn.
Nog even voor de goede orde, dat 'vele borsten' dan wel eieren, testikels, druiven etc. slaat dus op de Diana of Artemis van Efese, die in een andere thread aan de orde kwam.
De afbeelding hierboven is van een Myceens beeld van Kreta, van 1500 jaar v.o.j., dus zo'n duizend à 1500 jaar ouder dan Artemis van Efeze, waarvan de beelden van rond het begin van onze jaartelling dateren.
De Myceense cultuur was een Griekse cultuur, die de Minoïsche cultuur op Kreta opvolgde na een enorme natuurramp (vloedgolven en aardbevingen veroorzaakt door vulkanische activiteit, tot uiteindelijk de finale uitbarsting van Santorini de bekende grote ramp in het Middellandsezeegebied veroorzaakte).
De Myceense cultuur kwam in een breder verspreid gebied voor, namelijk waar de Grieken leefden. Maar deze vaas komt van Kreta. Het is niet dezelfde als de Diana van Artemis, maar er werd geopperd dat deze vaas een voorloper zou kunnen zijn van deze Artemis. Ook op deze vaas kun ik niet goed zien wat de decoratie voorstelt. Maar het gaat in elk geval niet om Diana van Efeze, alleen maar om een mogelijke voorloper.
Eerlijk gezegd durf ik zelf geen uitspraak te doen over wat het precies voorstelt, ik som maar op wat anderen erover zeggen.