![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Omen schreef:Godsdienst en geweld?
Ik ben natuurlijk bevooroordeelt maar mijn Christelijke Godsdienst keert geweld af en dat doet de Islam niet.
Bezet_door_Arabieren schreef:
Zie Matteus:
51 Nu greep een van Jezus’ metgezellen naar zijn zwaard. Hij trok het, haalde uit en sloeg de dienaar van de hogepriester een oor af.
52 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Steek je zwaard terug op zijn plaats. Want wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Volgens Jezus verdient degene die naar het zwaar grijpt gedood te worden door het zwaard. Is dit geen geweld en barbarij?
Sorry, christendom, Jodendom en islam zijn terroristische godsdiensten.
bron:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ma ... 0&lang=nl2
Omen schreef: Ik weet niet hoe jij dit interpreteerd maar ik interpreteer het zo:
Het Christendom kent een hemel en een hel. Jezus zegt hier tegen een van zijn apostelen steek je zwaard terug. Dus gebruik geen geweld. Want wie geweld gebruikt zal door geweld omkomen. Hel betekend dat dus. Geweld loont niet!
52 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Steek je zwaard terug op zijn plaats. Want wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
53 Weet je niet dat ik mijn Vader maar te hulp hoef te roepen en dat hij mij dan onmiddellijk meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking zou stellen?
els schreef:Ik wil er wel op reageren. Als jullie over dit onderwerp door willen gaan, kan ik het afsplitsen en er een nieuwe topic over openen.
Het is natuurlijk zo dat die zin altijd is gebruikt om aan te geven dat agressie met agressie wordt beantwoord, en dat het christendom dus vredelievend is. In het nieuwe testament staan ook nogal wat dingen die volgens mij duidelijk een einde maken aan absurde gebruiken zoals steniging, besnijdenis etc.
Maar toch kan ik het christendom niet vredelievend vinden. Het is een zelfingenomen, imperialistische godsdienst. Er staan in de bijbel ook voldoende dat geweld en veroveringen legitimeert. Ik was geschokt toen ik de bijbel las vanwege de manier waarop de bijbelse god zichzelf presenteerde, als een jaloerse god die iedereen wegvaagt waar hij last van heeft.
De regel die na het genoemde zwaard komt, wekt ook mijn wantrouwen.52 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Steek je zwaard terug op zijn plaats. Want wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
53 Weet je niet dat ik mijn Vader maar te hulp hoef te roepen en dat hij mij dan onmiddellijk meer dan twaalf legioenen engelen ter beschikking zou stellen?
Dat is toch nog steeds de oorlogsgod van het oude testament, volgens mijn indruk. Geen god die per definitie zijn vijand de andere wang toekeert. Jezus (of het christendom) veranderde wel wat, maar waarom zwoor hij deze god met zijn griezelige wet niet af?
Hij veranderde het beeld van die 'vader'. Voorheen was er het beeld van een strenge almachtige vader en hij maakte daar een 'abba' van, een 'vadertje', een vader met een verzorgend en troostende aard. Maar stuitte op de Joodse religieuze elite (zeg maar de ayatollahs van het jodendom) die met dat beeld werkeloos zouden worden. We weten hoe het afliep.
.
Balance schreef:Komt nog de slachtofferlobby erbij die weigert mensenrechten los te laten op ALLE religies en dan blijft over dat we het nota bene van een Wilders moeten hebben die wel durft te zeggen dat de helft uit dat boek gescheurd moet worden.
Balance schreef:Ik geloof dat het Nelleke Noordervliet was die in een TV programma zei: 'Punt is dat er tussen Mekka en Jeruzalem alleen woestijn is. ' Ze wilde daarmee uitdrukken dat het in oude tijden een kale harde omgeving was waarin de volkeren uit de grote boeken leefden. Uit die streek komen Jodendom, Islam en (uiteindelijk dus ook) Christendom vandaan.
Om daar te kunnen overleven heb je een strakke en harde 'organisatie' van je stam nodig. Tribale samenlevingen in zo'n omgeving hebben harde wetten nodig, anders gaat de gemeenschap eraan. Dat kun je bereiken door EEN god uit te vinden.
De problemen ontstaan als een stel starre patriarchale 'denkers' denken dat HUN god de enige is en dat dan ook nog (met terzijdestelling van alle wetenschappelijke feiten) aan anderen op willen leggen, met de moraal en wetten van de woestijnstammen van toen als leidraad voor de 21e eeuw.
De bijbel is bewust op een bepaalde manier opgebouwd: van gewelddadig aan het begin (oude testament) naar een geweldloze en pacifischtische Jezus die geweld onder alle omstandigheden verbiedt.
30 Jaar Christendom bashen door schrijvers, cabaretiers enz enz in de 2e helft van de 20e eeuw hebben de zaak de laatste 30 jaar afgemaakt.
els schreef:Balance schreef:Ik geloof dat het Nelleke Noordervliet was die in een TV programma zei: 'Punt is dat er tussen Mekka en Jeruzalem alleen woestijn is. ' Ze wilde daarmee uitdrukken dat het in oude tijden een kale harde omgeving was waarin de volkeren uit de grote boeken leefden. Uit die streek komen Jodendom, Islam en (uiteindelijk dus ook) Christendom vandaan.
Volgens mij is dat een mythe. Christendom, jodendom en islam zijn altijd godsdiensten geweest van grote volken, alleen hun ontstaansmythen zijn obscuur. Maar dat komt omdat hun ontstaansmythen mythen zijn, je kan er geen werkelijke geschiedenis in terug vinden.
Dat klopt, maar daaraan kun je juist zien hoe mythen diepere lagen in mensen aanspreken en daardoor ge-/en misbruikt kunnen worden. De mythe van Adam en Eva was 'maar' een mythe, maar heeft wel eeuwenlang (en nog) als basis gediend voor de 'ordening' dat mannen nr 1 zijn en vrouwen schuldig en een bijprodukt.
Deze godsdiensten zijn niet zo groot geworden omdat ze begonnen bij een kleine woestijnstam, maar omdat ze zijn verspreid door (vaak vergoddelijkte) machthebbers, die ze gebruikten als instrument om de bevolking te onderdrukken.
Deze godsdiensten (gebaseerd op Zoroastische beginselen?) zorgen voor een orde in een samenleving en dat geeft mensen duidelijkheid en zekerheid - en dus veiligheid. En mensen kiezen in het algemeen nu eenmaal veiligheid boven vrijheid. Dat onderdrukken zou nooit gelukt zijn ander de onderdrukte niet ook een zekere mate van herkenning en beaming in de ideeen van de onderdrukkers herkende. Waarbij we weer op archetypen uitkomen, maar daar hebben we het al eens over gehad nietwaar?
Om daar te kunnen overleven heb je een strakke en harde 'organisatie' van je stam nodig. Tribale samenlevingen in zo'n omgeving hebben harde wetten nodig, anders gaat de gemeenschap eraan. Dat kun je bereiken door EEN god uit te vinden.
Jazeker, vindt een god uit, of vergoddelijk je koning. Maar daarvoor hoef je niet in stamverband te leven, farao's en keizers hebben dezelfde strategie toegepast.
Zie hierboven.De problemen ontstaan als een stel starre patriarchale 'denkers' denken dat HUN god de enige is en dat dan ook nog (met terzijdestelling van alle wetenschappelijke feiten) aan anderen op willen leggen, met de moraal en wetten van de woestijnstammen van toen als leidraad voor de 21e eeuw.
Hmm, polytheistische godsdiensten hebben ook zulke oorlogszuchtige, gewelddadige parasieterende kastes opgeleverd.
Homo homini lupus of zoiets? De agressieve karaktertrek zit in alle mensen, dat is niet voorbehouden aan godsdiensten.
Het bewijst waarschijnlijk maar één ding: dat geweld, genocide, uitbuiting en onderdrukking loont om verknipte ideologieën te verspreiden.De bijbel is bewust op een bepaalde manier opgebouwd: van gewelddadig aan het begin (oude testament) naar een geweldloze en pacifischtische Jezus die geweld onder alle omstandigheden verbiedt.
Het klopt dat in het Nieuwe Testament heel veel van de idiotie uit het Oude Testament woordelijk wordt afgeschaft, maar niettemin zegt Jezus diverse keren dat hij niet kwam om 'de wet af te schaffen', wat tot gevolg heeft dat regelmatig naar het Oude Testament is teruggegrepen om geweld en onderdrukking te legitimeren.
Hij opereerde op een labiel koord: om zijn gedachtengoed aan de man en vrouw te krijgen, mocht hij de farizeeers (godsdiensige joodse elite) en ook de Romeinen niet voor het hoofd stoten. Hij had inmiddels zoveel invloed bij de gewone mensen dat hij besefte dat hij door een enkele uitspraak een bloedige opstand zou veroorzaken. En dat wilde hij niet, want hij had geestelijke motieven en geen wereldlijke. Dat is het ook waarom Judas hem 'verraadde'; die dacht met zijn uitlevering een opstand te ontketenen - dat was een verzetsman. Dat was een misrekening, want Jezus zelf hield dat tegen. Judas begreep toen pas dat hij Jezus altijd verkeerd begrepen had. En hing zich op.
Dus als hij zegt de wet niet te willen afschaffen, is dat een politieke uitspraak geweest. Nog los van de vraag of hij het over de Romeinse wetten had, of de Joodse. Versimpeld gezegd ging het hem om een mentaliteitsverandering en niet om een maatschappelijke omwenteling. Hij had in de eerste plaats die aspiraties niet en in de tweede plaats begreep hij heel goed dat de joden tegen de Romeinen geen schijn van kans hadden.
Pfff... lijkt wel zondagsschool.....
30 Jaar Christendom bashen door schrijvers, cabaretiers enz enz in de 2e helft van de 20e eeuw hebben de zaak de laatste 30 jaar afgemaakt.
Karel de Grotes gewelddadige eenheidspolitiek, heksenverbrandingen, inquisitie, vrouwendiscriminatie, seksuele stoornissen, wereldwijde evangelisatieprojecten onder dwang, steun aan het Derde Rijk, deelnemen aan het demoniseren van joden, ex-communiceren van kritische wetenschappers en andere critici van de kerk, uitmoorden van indianenculturen, het dwingen van vrouwen grote aantallen kinderen te baren etc. etc. niet meegerekend.
Hoe kun je al deze momenten binnen de beschaving verklaren als het christendom in de kern pacifistisch is?
Ik las eens een boek over Boeddhisme en Hindoeise en dacht: waarom wordt niet iedereen terplekke Boeddhist of Hindoe? Pas later snapte ik de redeneerfout die veel gemaakt wordt. In veel literatuur en denken wordt de praktijk van het ene geloofssysteem vergeleken met de idealen uit een ander systeem. Dat is niet eerlijk. Als je over tolerant Hindoeisme praat, moet je het ook over het kastesysteem hebben en weduwenverbranding. En niet aleen de fijne geweldloosheid, tolerantie, enz.
OF de praktijken en maatschappelijke gevolgen van de systemen met elkaar vergelijken, OF de geestelijke idealen. Maar geen rare kruisbestuivingen. Samengevat: als je het ideaal van het christendom leest, dan is dat alleen pacifisctisch uit te leggen. Dat machthebbers (kerken incluis) daar de reet mee afgeveegd hebben in de loop van de eeuwen, doet daar niets aan af. Er is geen enkele mogelijk te roepen dat je Jezus navolgt, als je een zwaard of een geweer in de hand hebt. Dat lukt bij Mohammed toch een stuk beter. En de houding tov vrouwen zat bij Jezus ook wel snor, het waren notoire vrouwenhaters als Petrus en Paulus die er later weer een zooitje van maakten. De heren waren jaloers dat Maria Magdalena net iets meer abstractievermogen had als hen en Jezus beter begreep. Dat kon natuurlijk niet. Magdalena exit.
Wat je zorgen over de islam betreft, daar moeten wij dan maar wat aan doen, niet?
Ja ben ik al tijden mee bezig, maar word zo langzamerhand eerder moe van de 'vrienden van de Islam' die elke misstand wegredeneren, bagatelliseren, verdringen, verzwijgen of goedpraten dan van de Islam-gelovigen zelf. Niet de slachtoffers zijn het probleem, maar de 'redders' die mensen tekort doen door ze verantwoordlijkheid af te nemen. En politici gaan daar heerlijk in mee. Zag laatst weer een tvdiscussie waarin het ging over het feit dat blijf-van-mijn-lijf huizen voor 65% vol zitten met Islamitische vrouwen. Roept een of andere dwaas de volgende voorspelbare open deur: 'Ja dus het komt overal voor. Dus het scheelt eigenlijk niet zo veel. 35-65%.' Politici en weldenkenden knikken hevig mee.
Had er niet even een op kunnen staan en kunnen zeggen: ja dat klinkt wel aardig, maar als we maar 10% van de bevolking Islamitisch is en de BVMLhuizen zitten voor 65% vol met Islamitische vrouwen, dan wordt het beeld toch een beetje schrijnender. Maar ja, dan stigmatiseer je weer en dat kan alleen als je het op christenen doet, niet op moslims......
Balance schreef:Dat klopt, maar daaraan kun je juist zien hoe mythen diepere lagen in mensen aanspreken en daardoor ge-/en misbruikt kunnen worden. De mythe van Adam en Eva was 'maar' een mythe, maar heeft wel eeuwenlang (en nog) als basis gediend voor de 'ordening' dat mannen nr 1 zijn en vrouwen schuldig en een bijprodukt.
Deze godsdiensten (gebaseerd op Zoroastische beginselen?) zorgen voor een orde in een samenleving en dat geeft mensen duidelijkheid en zekerheid - en dus veiligheid.
En mensen kiezen in het algemeen nu eenmaal veiligheid boven vrijheid.
Dat onderdrukken zou nooit gelukt zijn ander de onderdrukte niet ook een zekere mate van herkenning en beaming in de ideeen van de onderdrukkers herkende.
Homo homini lupus of zoiets? De agressieve karaktertrek zit in alle mensen, dat is niet voorbehouden aan godsdiensten.
Samengevat: als je het ideaal van het christendom leest, dan is dat alleen pacifisctisch uit te leggen. Dat machthebbers (kerken incluis) daar de reet mee afgeveegd hebben in de loop van de eeuwen, doet daar niets aan af. Er is geen enkele mogelijk te roepen dat je Jezus navolgt, als je een zwaard of een geweer in de hand hebt. Dat lukt bij Mohammed toch een stuk beter.
En de houding tov vrouwen zat bij Jezus ook wel snor, het waren notoire vrouwenhaters als Petrus en Paulus die er later weer een zooitje van maakten. De heren waren jaloers dat Maria Magdalena net iets meer abstractievermogen had als hen en Jezus beter begreep. Dat kon natuurlijk niet. Magdalena exit.
Had er niet even een op kunnen staan en kunnen zeggen: ja dat klinkt wel aardig, maar als we maar 10% van de bevolking Islamitisch is en de BVMLhuizen zitten voor 65% vol met Islamitische vrouwen, dan wordt het beeld toch een beetje schrijnender. Maar ja, dan stigmatiseer je weer en dat kan alleen als je het op christenen doet, niet op moslims......
Casapapusilor schreef:Oké, ik ben knap laat met mijn reactie en misschien leest niemand deze 'lijn' nog.
Casapapusilor schreef:1. In alle godsdiensten, 'heilige' boeken, enz. zijn passages terug te vinden die wij nu beschouwen als geweldadig, vrouwonvriendelijk, enz. Veel van deze heilige boeken en teksten krijgen een andere betekenis als men ze in de tijd waarin ze ontstaan zijn plaatst.
2. De Koran is geen samengeraapt zooitje teksten en de bijbel is geen samenhangend verhaal. Het voordeel van de Koran is dat alle teksten in een kort tijdsbestek opgeschreven zijn en nog steeds in de oorspronkelijke taal doorgegeven worden. Wat wij nu de bijbel noemen is een verzameling teksten die tot een samenhangend geheel GEMAAKT zijn.
De bijbel en de torah hebben hun huidige vorm pas in de eerste eeuwen van onze jaartelling gekregen.
3. Ook uit de voorgaande reacties blijkt dat je teksten uit heilige boeken op allerlei manieren kunt gebruiken en misbruiken, vooral wanneer je ze uit hun verband rukt.
Het probleem met de koran en de bijbel is dat je ze niet met elkaar kan vergelijken.
De koran is zoals je zelf zegt een verhaal zonder kop of staart. Dat klopt. De koran is geen verhaal, geen geschiedenis. Het is een verzameling teksten die door God aan Mohammed zijn doodgegeven. Er is geen enkele poging gedaan om er een goed lopend verhaaltje van te maken.
Wanneer, waar en door wie die oorspronkelijke teksten geschreven zijn is iets waarover de geleerden het niet eens zijn. Zo varieert de scheppingsdatum van grofweg 40.000 tot 6000 vC.
Ergens in de aantekeningen voor mijn boek heb ik de titel van een Nederlandse vertaling van de Dodezeerollen. Zal ik voor je opzoeken.
casapapusilor schreef:De koran is zoals je zelf zegt een verhaal zonder kop of staart. Dat klopt. De koran is geen verhaal, geen geschiedenis. Het is een verzameling teksten die door God aan Mohammed zijn doodgegeven. Er is geen enkele poging gedaan om er een goed lopend verhaaltje van te maken.
Aangezien de God van Mohammed, de God van de Joden en de God van de Christenen in feite dezelfde is,
els schreef:Hai bezet door arabieren, wat is eigenlijk het nummer van de soera waar je naar linkte? Op die site staat alleen arabisch, ik heb geen flauw idee welke soera het kan zijn.![]()
.
casapapusilor schreef:Uit het stukje van Shayenne krijg ik een beetje de indruk dat al die bijbelverhalen op niks gebaseerd zijn, gewoon een samenraapsel van verhaaltjes uit allerlei culturen. Zelf denk ik dat er veel meer achter zit. Voor de zondvloed is ook nauwelijks tastbaar bewijs, maar toch kom je dergelijke verhalen bij heel veel culturen tegen. Er moet dus wel degelijk ooit iets dergelijks gebeurd zijn, waarvan de mensen het belangrijk genoeg vonden om het in hun verhalen door te geven totdat het op schrift gesteld werd.
Astemonzon schreef:Hallo Els ,
Dat heb je goed verwoord !
Het is voor ieder weldenkend mens niet te begrijpen hoe religies mensen op het verkeerde been zetten .
Bezet_door_Arabieren schreef:Astemonzon schreef:Hallo Els ,
Dat heb je goed verwoord !
Het is voor ieder weldenkend mens niet te begrijpen hoe religies mensen op het verkeerde been zetten .
Wat denk je bijvoorbeeld van Widlers die zijn partij vrijheid noemt? Staat Wilders voor de vrijheid van iedere burger in Nederland? nee! Is Wilders een Godsdienstige partij? nee.
De extreme nationalistische partij PVV misbruikt ook het woord vrijheid voor eigen belang.
Astemonzon schreef:Daar heb je wel gelijk in maar wat dacht je van het belachelijke feit dat in Saoedie-Arabië de Bijbel verboden is .
Maar ik heb mijn twijfels over de Christelijke en Islamitische gelovigen die bij mij heel eng en naar overkomen .
Bezet_door_Arabieren schreef:Astemonzon schreef:Daar heb je wel gelijk in maar wat dacht je van het belachelijke feit dat in Saoedie-Arabië de Bijbel verboden is .
In Saoedie-Arabie hebben ze veel belachelijke dingen zoals vrouwen verbieden om een auto te rijden, etc.
Saoedie-Arabie vind ik het achterlijkste land van de hele wereld en Nederland wil graag op Saoedie-Arabie lijken door Koran te verbieden.Maar ik heb mijn twijfels over de Christelijke en Islamitische gelovigen die bij mij heel eng en naar overkomen .
Als Christendom je heel eng overkomt, dan snap je waarom Saoedie-Arabie zo belachelijk is.
Bezet door Arabieren schreef:Wat denk je bijvoorbeeld van Widlers die zijn partij vrijheid noemt? Staat Wilders voor de vrijheid van iedere burger in Nederland? nee! Is Wilders een Godsdienstige partij? nee.
Nederland wil graag op Saoedie-Arabie lijken door Koran te verbieden.
Astemonzon schreef:Het feit dat Wilders zo populair is komt eigenlijk door de foute benaderingswijze van de Nederlandse politieke partijen
Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten