Awel, en toen rees bij mij de gedachte, dat de god van de Israëlieten misschien wel dezelfde zou kunnen zijn als de moordenaar van Osiris (Seth dus).
Volgens mij is dat geen gek idee. Zo'n 3500 jaar geleden werden de Hyksos door de Egyptenaren verjaagd uit Egypte. De Hyksos waren 'heersers uit vreemde landen' die de regering van Noord-Egypte hadden overgenomen. Ze bestonden voornamelijk uit Syriërs en mensen uit het Egeïsche gebied. De Syriërs in het noorden vereerden Seth. Hun belangrijkste god, waarschijnlijk Baal Reshef, kwam naar hun inzichten overeen met de Egyptische Seth, eveneens een woestijngod. Dat hebben de Egyptenaren in het zuiden misschien niet leuk hebben gevonden. Het was in elk geval een stok om de hond mee te slaan.
Er werd regelmatig gevochten om de macht. Op een gegeven moment escaleerde het, en de oorspronkelijke Egyptenaren namen Noord-Egypte weer in, jaagden de Hyksos naar Syrië, tot aan de plaats Sharuhen in Palestina, en Egypte werd weer tot één rijk herenigd.
Josephus Flavius himself zei dat dit de oorspronkelijke geschiedenis van de Exodus was. De farao die hier een spilfunctie in had heette... Ahmoze ... Hij is nogal makkelijk te herkennen als Mozes. Het eerste deel van zijn naam, Iah (Ah), betekent 'maan'.
De Syriërs en de nieuwe faraodynastie van Egypte zijn in de bijbel beide 'de joden' of 'Hebreeërs' geworden. Mozes/Ahmoze is de wetgever en stichter van de nieuwe religie.
In elk geval, jouw uitspraak dat de god van de Israelieten en Seth dezelfde waren, klopt letterlijk, behalve dat dit nog geen Israelieten waren. Toen ze leefden in Egypte was het een mengvolk, afkomstig uit heel west-Syrië, waaronder ook Arabieren behoorden.
De Egyptenaren joegen ze niet alleen weg, maar koloniseerden ook dit hele gebied tot aan de Eufraat, en legden schattingen plús hun cultuur en religie op.
Maar nou is het zo dat Iah (de maan) ook wat overeenkomsten vertoont met Abraxas. Plus het gaat hier over zo'n 1500 jaar later.
Nog iets wat aansluit bij wat je zegt: Seth werd (net als de bijbelse satan) voorgesteld als een 'tegenstrever'. De vijanden van Egypte werden vaak voorgesteld als Seth. In elk geval in een latere tijd gebeurde dit. Seth was wel ook een beschermgod tegen van alles en werd wel degelijk vereerd, maar met 'satan' heeft hij toch een overeenkomst (over de naam hebben we het maar niet).
Dit heb ik geloof ik uit de inleiding van Contra Apionem (Tegen de Grieken) van Josephus, moet dit even nakijken.