O, wel leuk dat je het niet zomaar op geeft.
Het is lang geleden dat ik ermee bezig was, dus ik weet alles niet goed meer. Wat je zegt klopt wel, het zijn dit soort motieven die je steeds weer tegenkomt. Hongersnood, brood of koren, vaak een reis naar een ander land. Dat Bethlehem huis van het brood betekent versterkt dit motief natuurlijk.
Over Boaz zijn wel zulke suggesties gedaan, maar in de bijbel komt hij wel heel gekuist over. Ik wil nog wel eens kijken of ik terugvind wat in die richting wordt gesuggereerd, maar het is in elk geval speculatief.
Het motief van het 'heilig huwelijk' heeft er in elk geval mee te maken. Dat zou een soort magisch ritueel zijn, waarbij door echte seks vruchtbaarheid en voorspoed moet worden opgewekt. Dat moet dus op het veld gebeuren.
In de Eleusinische Mysteriën komt zo'n 'heilig huwelijk' voor. Demeter heeft seks met Iasion in een 'driemaal geploegd' veld. Demeter krijgt een kind. Dat is Ploutos, en dat betekent 'rijkdom' of 'overvloed'. Ploutos is ook als afgebeeld kind een zinnebeeld voor een rijke oogst. Ook zou het kind Dionysos zijn.
Hier wat citaten over Iasion en hoe het verder gaat:
http://www.theoi.com/Olympios/DemeterGoddess.html
http://www.theoi.com/Olympios/DemeterFamily.html#Iasion
Er zijn een heleboel verschillende weergaves, maar in elk geval is het resultaat altijd een kind en metaforisch een rijke oogst, plus soms verdere rijkdom. Iasion geeft ook in een versie zelf de opbrengst van de oogst aan Demeter (dus met die bliksem valt het zeker wel mee. ;) )
Het Grieks voor 'heilig huwelijk' is hieros gamos.
In de bijbel komt nog een ander 'heilig huwelijk' voor op het veld, tussen Isaac (alweer zo'n naam die wat op Isiaon lijkt) en Rebecca. In een vertaling die ik heb staat dat zegt dat zij 'sporten' op het veld. Nu staat er liefkozen, maar het oorspronkelijke woord betekent toch ook sporten (in de zin van seks natuurlijk, maar goed).
Genesis 26:
1 Eens brak er in het land hongersnood uit (een andere dan de hongersnood die er vroeger was geweest, in de tijd van Abraham), en daarom ging Isaak naar Gerar, de stad van Abimelech, de koning van de Filistijnen.
[....]
8 Maar toen hij daar al geruime tijd woonde, zag Abimelech, de koning van de Filistijnen, tot zijn verbazing vanuit zijn venster hoe Isaak Rebekka aan het liefkozen was. 9 Abimelech ontbood Isaak en zei: ‘Wat zie ik nu! Ze is uw vrouw! Hoe hebt u dan kunnen zeggen dat ze uw zuster is?’ Isaak antwoordde: ‘Ik dacht: Zo kan ik voorkomen dat ik om haar mijn leven verlies.’ 10 Maar Abimelech zei: ‘Wat hebt u ons aangedaan! Er had nu gemakkelijk iemand van mijn volk met uw vrouw kunnen slapen, en dan zouden wij door uw toedoen schuldig zijn geweest.’ 11 Daarop waarschuwde hij het hele volk: ‘Wie deze man of zijn vrouw ook maar met één vinger aanraakt, zal ter dood gebracht worden.’
12 Isaak zaaide in dat land en hij oogstte nog hetzelfde jaar honderdvoudig, want de HEER zegende hem. 13 Hij werd rijker en rijker, schatrijk werd hij:
Eerst hongersnood dus, een reis, dan seks in het veld, dan zaaien, en dan oogsten en rijk worden.
In het boek Ruth wordt ook wel een hongersnood genoemd trouwens, maar die is wel erg in het verleden. Maar ja, het wordt wel genoemd, en daar gaat het volgens mij om. Dat maakt het patroon.
Ik heb me nog afgevraagd of Ruth etymologisch iets met het woord aarde zou hebben, maar helaas kun je daar niet zoveel mee. Er is wel een Hebreeuws woord 'erets' dat aarde betekent, en in heel veel talen komt het woord aarde in deze vorm voor, wat dan aarde of grond betekent, of rijkdom, maar je hebt er niet veel aan.
Het valt natuurlijk wel op, dit soort motieven van seks in het veld en oogsten. Daarom denk ik dat het in elk geval verwant is met de mythologie over het heilig huwelijk. Maar om het verder te kunnen betrekken op personages uit andere mythen of geschiedenis is weer een volgende stap.