Aramean schreef:Els..ik vraag je alleen of je maar één inhumaan voorbeeld kan geven van de Syrisch-Orthodoxe geloof? Eentje zou voor mij meer dan genoeg zijn. Ik ben benieuwd naar je reactie.
Ons geloof wordt bijna nooit bekritiseerd en zou het eigenlijk ook wel goed vinden als er mensen zijn die ons geloof met een (positieve) kritische blik gaan beoordelen...
Hai Aramean, ik had je vraag helemaal gemist... Een voorbeeld van wat ik bedoel met mijn antwoord aan calimero_a is dat religies in het algemeen afleiden van de werkelijkheid met een leugen. Er wordt een drogbeeld geschetst waarin mensen mooie beloftes wordt gedaan, zoals een beloning of straf na de dood, als ze zich tijdens hun léven op een bepaalde manier gedragen. En dat gedrag is dan op een bepaalde manier beperkend voor hoe mensen zich vrij kunnen ontwikkelen. Mensen worden gechanteerd en geïntimideerd met iets wat niet waar is, en dat heeft invloed op hun vrijheid en ontwikkelingsmogelijkheden, en dat vind ik inhumaan.
Ik kan niet voor de Syrisch-Orthodoxe kerk een specifiek voorbeeld bedenken want zo specifiek ken ik het niet. Maar dit voorbeeld geldt voor alle grote godsdiensten, zoals christendom, islam en boeddhisme.
Dat het Syrisch-Orthodoxe geloof hier niet wordt bekritiseerd is neem ik aan omdat het niet zo bekend is. In mijn belevingswereld wordt alles hier altijd bekritiseerd, zodra je per ongeluk je nek uitsteekt vliegt de kritiek je om de oren.