![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
els schreef:Hier is die afbeelding van Medusa.
Het kan eigenlijk ook wel gezichtsbedrog zijn, en gewoon Pegasos zijn. Volgens het verhaal zou het paard zijn geboren toen Perseus haar hoofd afsneed. Maar het lijkt toch wat op het achterlichaam van een paard.
English: Perseus (left, wearing a hat, winged boots and the kibisis slung over his shoulder) averts his gaze as he kills Medusa, figured here as a female centaur. Detail from an orientalizing relief pithos. Terracotta with stamped and cut decoration, Cycladic artwork, ca. 660 BC. From Thebes, Boeotia.
Het interessante hierbij is dat de dubbelzinnige sexuele betekenis van kento wijst op verkrachting, aanranding. Kentauren (alsook hun voorouder Ixion) worden sterk geassocieerd met verkrachting; de Kentauromachie bijvoorbeeld of de kentaur Nessos die Deianeira wil aanranden.
Dat de etymologie van niet Griekse origine is, is niet erg waarschijnlijk omdat de Kentaur een typisch Grieks wezen is; het komt niet voor bij andere culturen (Mesopotamie of Egypte bijv.)
overigens klopt je versie rondom Demeter Erinys niet; ze krijgt een dochter wiens naam niet gezegd mag worden en het Paard Arion, niet Erion – zie Paus. 8.25.5
"Phigalia [an Arkadian town] is surrounded by mountains . . . The second mountain, Mount Elaios, is some thirty stades away from Phigalia, and has a cave sacred to Demeter surnamed Melaina (the Black). The Phigalians accept the account of the people of Thelpousa about the mating of Poseidon and Demeter, but they assert that Demeter gave birth, not to a horse, but to Despoine (the Mistress), as the Arkadians call her.
Despoine the Arkadians worship more than any other god, declaring that she is a daughter of Poseidon and Demeter. Despoine (Mistress) is her surname among the many, just as they surname Demeter's daughter by Zeus Kore (the Maid). But whereas the real name of Kore (the Maid) is Persephone, as Homer and Pamphos before him say in their poems, the real name of Despoine (the Mistress) I am afraid to write to the uninitiated.
Daarnaast ontbreekt het aan de typerende elementen van een gorgo-hoofd: te weten het slangenhaar, de slagtanden en de uitstekende tong.
Overigens wordt Medussa nooit met een paardje in haar handen afgebeeld
Eduard schreef:Het interessante aan het feit dat meerdere godinnen met een paard werden geassocieerd is dat de Orphische leer stelt dat veel (let wel niet allemaal) van de godinnen een en dezelfde zijn (Hera en Demeter bijvoorbeeld). De vraag is kan dit aangetoond/waarschijnlijk gemaakt worden (dus niet alleen maar op basis van een geschreven bron die stelt dat dat zo is). Een van de wetenschappelijke methoden die je daarbij kunt gebruiken is de analogie, dat is de vergelijking/ parallelen tussen bijvoorbeeld verhalen. N.B er dienen meerdere paralllen te zijn; Demeter Erinys en Medusa zijn een goed voorbeeld van een analogie.
Eduard schreef:Het gaat er in ieder geval om dat de "Medusa-kentaur, mogelijk niet Medusa is, omdat ze ook dat element niet heeft,evenmin slangenhaar of slagtanden.
Een andere methode, eventueel op basis van de analogie, is de etymologie, wederom dienen hier meerdere argumenten gebruikt te worden. In die zin is het kentaur-verhaal een goed voorbeeld; zelfs los van de etymologische verklaring kan gesteld worden dat vanuit het synoniem aeros (wolk, wind,nevel) van nephele (wolk, nevel) het paardenelement verklaard kan worden, aangezien de aeroi (winden,wolken,nevels) sterk geassocieerd werden met paarden.
Etymologie is echter heel lastig omdat je er meerdere kanten mee op kan: Kronos kan bijvoorbeeld een contractie zijn van koronos,maar ook van karonos, keronos,kuronos etc. Het kan ook van chronos afkomstig zijn,maar ook weer van choronos, cheronos etc. Kortom je kunt er heel veel kanten mee op, en ik ben dan ook van mening dat de meeste namen niet te verklaren zijn, juist omdat je er veel kanten mee op kan.
Euripides beschrijft hoe Helena door Apollo in een wolk wordt veranderd en mee wordt gevoerd naar de hemel. Voortaan maakte ze deel uit van het godenpantheon, waar ze zat naast Hera en Hebe. Ze werd, samen met haar broers Castor en Pollux, beschermster van de zeelieden. Door deze vlucht naar de hemel ontkwam Helena aan de wraak van Orestes en Pylades, die haar wilden ombrengen, omdat ze haar schuldig hielden voor het feit dat zijzelf ter dood waren veroordeeld. Orestes en Pylades zijn zelf een literaire vorm van Apollo en diens boezemvriend Hermes.
Het was niet de enige keer dat Helena met een wolk werd geassocieerd. Volgens een alternatief verhaal over de oorlog met Troje vaarde Helena eerst met Paris naar Egypte. Daar werd zij vastgehouden door de farao Proteus, die Paris zonder het te weten een wolk meegaf die de gedaante had van Helena. Deze verhaalelementen herinneren aan Hera's alter ego, de wolk Nephele. Herodotus brengt een tempel in de omgeving van Memphis voor Aphrodite Xeinia ('Vreemdelinge') in verband met Helena. Deze Aphrodite is dezelfde als de Fenicische Astarte.
Dat Aphrodite afgeleid zou zijn van Astarte is niet erg waarschijnlijk; een T-klank laat zich niet zomaar omzetten in een P-klank.
[/quote]Eduard schreef:Hey Stardust,
Dichotomie, ik moest het even opzoeken. Stom eigenlijk want het is een Grieks woord, opgebouwd uit dicha (in tweeën) en tomos (het snijden); een tweedeling dus. Zo zie je maar weer het praktisch nut van etymologie; het schept inzicht in begrippen.
Je betogen zijn overigens mooi verpakt, indrukwekkende dure woorden, maar wat is de inhoud? De inhoud is naar mijn idee slechts dat je vanuit een persoonlijke overtuiging praat; de overtuiging dat alle goden uiteen te zetten zijn in archetypen. Is het moeilijk te onderkennen dat symbolen in verschillende culturen verschillende betekenissen kunnen hebben?
Groet,
Eduard
And I," said he, "am Diogenes the dog." And when he was asked to what actions of his it was owing that he was called a dog, he said, "Because I fawn upon those who give me anything, and bark at those who give me nothing, and bite the rogues." Diogenes Laertios
En ik zou juist graag willen dat het Medusa was; het zou mijn theorie ondersteunen dat Hera,Demeter Erinys en Medusa dezelfde zijn. Maar ik moet gewoon kritisch blijven en als ik kritisch naar deze afbeelding kijk dan is er geen enkel bewijs dat het Medusa is.
Aphros (schuim) is ONGETWIJFELD afkomstig van het Griekse Apo (van iets weg) en Roe of Reo (werkwoord = stromen).
Wat de analogie (parallellen) betreft; in de archeologie is deze methode alleen echt bruikbaar indien er een directe relatie is tussen de culturen, zowel in ruimte als tijd. We kunnen niet zondermeer de mythologie van de Inka’s bijvoorbeeld vergelijken met die van de Grieken. Er is geen direct verband tussen deze twee.
Had aanvankelijk spijt dat ik me bij dit forum ingeschreven had, mijn intentie was zielsverwanten te ontmoeten, mensen met dezelfde passie als ik heb; mythologie. Ik kwam er echter achter dat, alhoewel anderen deze passie wel degelijk delen, de overtuigingen ten aanzien van de verklaringen sterk uiteenlopen. Ik was daarin wel wat teleurgesteld, ik had gehoopt iemand te vinden die mee kon gaan in mijn gedachtegang.
Maar wat ik stel is dat de Grieken [...] de goden niet dezelfde namen gaven als de plek waar ze (mogelijk) vandaan kwamen, zoals bijvoorbeeld Hera en Demeter. De Hethieten deden dit wel weer,die namen gewoon de namen over.
Oke, misschien was Holistisch wat ongelukkig gekozen, het was het eerste wat in mij opkwam. Dus als je een suggestie hebt voor een benaming?
Oh ja, ik wil je wel vragen om dingen niet als een feit te brengen (gebruik woorden als mogelijk of waarschijnlijk of zo)
Oh ja, en ik hoop verder dat je in de toekomst ook de mannelijke goden zult toevoegen.
Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten