Godinnen uit de hele wereld

godinnen uit de hele wereld
index alle godinnen | attributen | weblog | forum | contact | boeken | zoek | links: oude pagina | links: nieuw |

Chalchiuhtlicue(Ceto) vorige || volgende (Chantico)


Chalchiutlicue, de voedster van de mensen. Afbeelding uit de Borgia Codex
Chalchiutlicue, de voedster van de mensen. Afbeelding uit de Borgia Codex

Chalchiuhtlicue. Mexico: Azteken. Haar naam betekent 'Rok van jade'. Ze komt voor in de Borgia Codex, die zich in het Vaticaan bevindt. Ze was godin van het stromende water en de meren. Als zon van het tijdperk van de vierde zon was ze een zonnegodin. Ze had ook een rol als voedster en vruchtbaarheidsgodin. Ze voedde de mensen, en maakte zo het leven mogelijk. In deze hoedanigheid werd ze vaak genoemd in samenhang met de voedstergodin Mayahuel. Ook schonk ze de mensen het vuur.
Haar echtgenoot was de regengod Tlaloc. Ze wordt in de 'Legende van de zonnen' genoemd als vierde zon in een tijdperk waarin achtereenvolgens vijf verschillende zonnen heersten. In deze tijd verschenen de eerste mensen op aarde. Chalciutlicue gaf de mensen het vuur, iets waar niet alle goden blij mee waren. De mythe roept de Griekse mythologie rond de haardgodin Hestia in de herinnering. Het tijdperk eindigde toen de hemel naar beneden kwam en een grote vloed veroorzaakte.
Chalciuhtlicue werd beschouwd als een weldoende moeder, die de mensen beschermde. Ze heerste over het sterrenteken één Slang, dat vrouwen die onder dit teken waren geboren beschermde. De godin droeg een kostbare jurk, gemaakt van schelp, slangehuid en veren. Haar helm is versierd met een slang. Ze zit op een troon bekleed met jaguarhuid, als teken van haar functie van moederlijke beschermster. Een van haar attributen is een spiegel.

Basalt, 15e eeuw, Mexico
Basalt, 15e eeuw, Mexico

Het water waarmee ze werd geassocieerd had betekenis voor de vruchtbaarheid, maar ook voor het wassen tijdens rituele reinigingen. Het louteren door het water fungeert als een symbolische wedergeboorte. Het opgenomen in het water symboliseert de dood; weer uit het water komen werd gezien als een wedergeboorte zonder zonden, die door het water werden weggewassen. Dergelijke rituelen behoorden in het algemeen tot de cultus van vruchtbaarheids- en graangodinnen. Nieuw geboren babies werden bij hun eerste wassing getoond aan Chalchiuhtlicue, die ze de nieuwe wereld moest binnenleiden.
In de codex Fejervary-Mayer wordt ze afgebeeld als een maisplant, die wordt gezegend door Tlaloc.
Met Toacatecutli werd Chalchiutlicu beschouwd als de beschermster van de cacoa. Cacoabonen zouden kracht en wijsheid schenken. De zaden van de cacoaplant kwamen uit het paradijs, en waren door de god Quetzalcoatl naar de aarde gebracht om te cultiveren. Aan de twee beschermgodinnen werden jaarlijks mensenoffers gebracht, wier galgenmaal bestond uit cacoa.
Cacoa werd vooral genuttigd als drank. Het woord cacoa komt van het Azteekse cacahuatl; chocolade is waarschijnlijk afgeleid van xocoatl, 'bitter water' of 'schuimend water'. Een op cacao met honing gebaseerde zoete drank fungeerde volgens de overlering als seksueel stimulerend middel.

© nissaba.nl

Deze pagina is 4769 keer bekeken




Kenmerken

Etymologie: Rok van Jade
Verwant: Mayahuel, Hestia, Themis, Vesta


Functies: landbouw, mensenoffer, vloed, voedster, water, wedergeboorte, zuivering
Lexicon: Borgia Codex
hemellichamen: zon
Attributen: cacao, helm, jaguar, jurk, mais, slang, spiegel, vuur
goden: Tlaloc

Landen/volken: Azteken, Mexico
Streek/gebied:

Oude pagina's


Zoek:
Kijk hier voor uitgebreide zoekmogelijkheden.
lexicon
kalenderdagen
mythische plaatsen
hemellichamen
attributen
functies
goden
archeologische lokaties, tempels etc.
landen
steden